Media tutuksi! : Kirjasto ja päiväkoti mediakasvattajana Lahdessa
Pylkkönen, Kati (2014)
Pylkkönen, Kati
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403123059
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on esiopetusikäisten mediakasvatuksen suunnittelun ja toteutuksen raportointi ja arviointi sekä mediakasvatuspaketin kokoaminen. Toimeksiantajana työlle on Lahden kaupunginkirjasto ja yhteistyökumppanina Renkomäen päiväkoti.
Mediakasvatuksen avulla lapsia ja muita käyttäjäryhmiä opetetaan käyttämään ja ymmärtämään erilaisia medioita ja niiden sisältöjä. Mediakasvatus kuuluu kaikkiin niihin ympäristöihin, joissa lapsi toimii ja on tekemisissä median parissa. Tärkeimpiä lasten mediakasvatusympäristöjä ovat koti ja koulu sekä päiväkoti. Mediakasvatuksen suuntaviivoja kirjastoille ollaan vasta luomassa, mutta monet niiden perinteisistäkin tehtävistä kuuluvat mediakasvatuksen piiriin. Lahdessa mediakasvatuksen toimintamalleja on alettu luomaan vuoden 2013 aikana.
Työn toiminnallinen osio koostuu mediakasvatuksen suunnittelun sekä toteutettujen tapahtumien tarkkailemisesta, raportoinnista ja arvioinnista sekä mediakasvatuspaketin kokoamisesta. Arvioinnilla saadaan tietoa onnistumisista ja epäonnistumisista, raportin avulla suoritettuja toimintoja voidaan esitellä myös suunnittelun ulkopuolisille tahoille. Mediakasvatuspaketin avulla mediakasvatus voidaan helposti tuoda osaksi päiväkodin arkea. Tietoperustassa käydään läpi mediakasvatuksen käsitettä, lasten mediakasvatusympäristöjä sekä lasten mediamaailmaa.
Arviointi on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin havainnoinnilla, kyselylomakkeella sekä pienimuotoisilla haastatteluilla, ja siihen on sisällytetty myös järjestäjien kokemuksia. Saatujen tulosten perusteella hanke oli hyvin onnistunut ja sitä kannattaa myös jatkaa ja laajentaa muihin toimipisteisiin.
Mediakasvatuksen avulla lapsia ja muita käyttäjäryhmiä opetetaan käyttämään ja ymmärtämään erilaisia medioita ja niiden sisältöjä. Mediakasvatus kuuluu kaikkiin niihin ympäristöihin, joissa lapsi toimii ja on tekemisissä median parissa. Tärkeimpiä lasten mediakasvatusympäristöjä ovat koti ja koulu sekä päiväkoti. Mediakasvatuksen suuntaviivoja kirjastoille ollaan vasta luomassa, mutta monet niiden perinteisistäkin tehtävistä kuuluvat mediakasvatuksen piiriin. Lahdessa mediakasvatuksen toimintamalleja on alettu luomaan vuoden 2013 aikana.
Työn toiminnallinen osio koostuu mediakasvatuksen suunnittelun sekä toteutettujen tapahtumien tarkkailemisesta, raportoinnista ja arvioinnista sekä mediakasvatuspaketin kokoamisesta. Arvioinnilla saadaan tietoa onnistumisista ja epäonnistumisista, raportin avulla suoritettuja toimintoja voidaan esitellä myös suunnittelun ulkopuolisille tahoille. Mediakasvatuspaketin avulla mediakasvatus voidaan helposti tuoda osaksi päiväkodin arkea. Tietoperustassa käydään läpi mediakasvatuksen käsitettä, lasten mediakasvatusympäristöjä sekä lasten mediamaailmaa.
Arviointi on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin havainnoinnilla, kyselylomakkeella sekä pienimuotoisilla haastatteluilla, ja siihen on sisällytetty myös järjestäjien kokemuksia. Saatujen tulosten perusteella hanke oli hyvin onnistunut ja sitä kannattaa myös jatkaa ja laajentaa muihin toimipisteisiin.