Matkailuverkkopalvelun kehittämistyö käytettävyystestauksen avulla
Hummelholm-Laakkonen, Ninni (2014)
Hummelholm-Laakkonen, Ninni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113040
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka avulla parannettiin pohjoiskarjalaisen matkailupalvelun Karelia Expertin ylläpitämää Visitkarelia.fi-verkkopalvelua. Työssä tutkittiin käyttäjien kokemuksia verkkopalvelun käytöstä ja matkailupalveluiden hakemisesta, sekä myöhemmin sitä, kuinka ensimmäisen testauksen perusteella palveluun tehdyt muutokset vaikuttivat käyttäjäkokemukseen.
Tarve testaukselle tuli palvelun saaman palautteen ja toimeksiantajan omien kokemuksien perusteella. Myös aika oli tutkimukselle hyvä, sillä toimeksiantaja oli parhaillaan uudistamassa palvelua.
Verkkopalvelun käytettävyystestaus tehtiin valvotuissa olosuhteissa käyttäjäprofiilin mukaiselle ryhmälle. Testaus sisälsi puolistrukturoidun kyselyn ja perustui testaajille annettuihin tehtäviin sekä niihin liittyviin lisäkysymyksiin. Tehtävät olivat tavanomaisia matkailun verkkopalvelun käyttöön liittyviä tehtäviä. Saadut vastaukset taulukoitiin ja analysoitiin Nielsenin virheasteikon mukaan eritasoisiksi ongelmiksi ja avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa painottuivat testauksen suunnitteluprosessi sekä molempien testausten läpivienti. Opinnäytetyön tuloksena löydettiin eriasteisia käytettävyysongelmia ja toisen testauksen tuloksena todettiin, että niihin oli kiitettävästi reagoitu. Tulokseksi työstä saatiin lisäksi käyttäjätestaus, jota on mahdollista hyödyntää myös tulevaisuudessa.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka avulla parannettiin pohjoiskarjalaisen matkailupalvelun Karelia Expertin ylläpitämää Visitkarelia.fi-verkkopalvelua. Työssä tutkittiin käyttäjien kokemuksia verkkopalvelun käytöstä ja matkailupalveluiden hakemisesta, sekä myöhemmin sitä, kuinka ensimmäisen testauksen perusteella palveluun tehdyt muutokset vaikuttivat käyttäjäkokemukseen.
Tarve testaukselle tuli palvelun saaman palautteen ja toimeksiantajan omien kokemuksien perusteella. Myös aika oli tutkimukselle hyvä, sillä toimeksiantaja oli parhaillaan uudistamassa palvelua.
Verkkopalvelun käytettävyystestaus tehtiin valvotuissa olosuhteissa käyttäjäprofiilin mukaiselle ryhmälle. Testaus sisälsi puolistrukturoidun kyselyn ja perustui testaajille annettuihin tehtäviin sekä niihin liittyviin lisäkysymyksiin. Tehtävät olivat tavanomaisia matkailun verkkopalvelun käyttöön liittyviä tehtäviä. Saadut vastaukset taulukoitiin ja analysoitiin Nielsenin virheasteikon mukaan eritasoisiksi ongelmiksi ja avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa painottuivat testauksen suunnitteluprosessi sekä molempien testausten läpivienti. Opinnäytetyön tuloksena löydettiin eriasteisia käytettävyysongelmia ja toisen testauksen tuloksena todettiin, että niihin oli kiitettävästi reagoitu. Tulokseksi työstä saatiin lisäksi käyttäjätestaus, jota on mahdollista hyödyntää myös tulevaisuudessa.