Y-sukupolvi Facebookin käyttäjänä : markkinoinnin näkökulma
Leino, Viivi (2014)
Leino, Viivi
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403113023
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Liiketalous
Liiketoimintaosaamisen koulutusohjelma
Tekijä: Viivi Leino
Opinnäytetyön nimi: Y-sukupolvi Facebookin käyttäjänä - markkinoinnin näkökulma
Työn ohjaaja: Jaana Kuusipalo
Työnvalmistumislukukausi ja – vuosi: Kevät 2014 Sivumäärä: 45+ 3 liitesivua
Facebook on mullistanut yhteiskuntamme sosiaalisen vuorovaikuttamisen tavat ja antanut yksilöille ennennäkemättömän mahdollisuuden vaikuttaa yhtäaikaisesti miljooniin ihmisiin. Mainonta on tullut jo luonnolliseksi osaksi tätä yhteisöpalvelua, mutta sen hyödyntäminen markkinoinnissa ei ole vielä kaikille yrityksille itsestäänselvyys.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Y-sukupolvi Facebookin käyttäjänä markkinoinnin näkökulmasta. Y-sukupolvella eli nettisukupolvella tarkoitetaan 1980-luvulla syntyneitä nuoria aikuisia ja he ovat yksi tulevaisuuden merkittävä kuluttajaryhmä. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tämä sukupolvi kokee heihin kohdistuvan markkinoinnin ja muun informaatiotulvan Facebookissa. Valitsin tämän aiheen, koska minua kiinnosti kuinka yhteisöpalvelun rooli sukupolven elämässä on muuttunut ja miten se vaikuttaa heidän kulutukseensa.
Tämä tapaustutkimus toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Viitekehyksessä perehdyttiin Y-sukupolveen eri näkökulmista, Facebookiin yrityksenä, vuorovaikutusvälineenä ja markkinointipaikkana. Lähteet koostuivat tuoreista ja ajankohtaisista kirjoista ja painamattomista lähteistä.
Tutkimustulokset osoittivat, että Facebookin rooli on selvästi muuttunut kohderyhmän elämässä. Se ei ole yhtä merkittävä yhteydenpitoväline kuin ennen, mutta silti palvelussa vieraillaan useasti päivässä mobiililaitteiden avulla. Kohderyhmä vastaanottaa parhaiten informaatiota itse valitsemistaan lähteistä, kuten seuraamiltaan yrityksiltä ja yhteisöiltä. Tulokset näyttävät, että yhteisöpalvelulla on vaikutusta ainakin myönteisten ostopäätösten syntymisessä. Yritysten läsnäolo Facebookissa koetaan hyväksi, etenkin pienyrittäjien kannalta, ja se nähdään tehokkaana markkinoinninkeinona.
Tulokset ovat yleisesti hyödynnettävissä etenkin pienyrittäjien näkökulmasta, jotka haluavat tavoittaa kyseisen kohderyhmän. Facebook on edelleen tehokas tapa tavoittaa tutkimuksen kohderyhmä, etenkin mobiiliversion kautta. Jatkossa tutkimusta voidaan toteuttaa esimerkiksi tietyn yrityksen näkökulmasta, kun yrittäjä haluaa selvittää omaa näkyvyyttään Facebookissa.
Avainsanat: Y-sukupolvi, Facebook, ostokäyttäytyminen, Facebook-markkinointi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Liiketalous
Liiketoimintaosaamisen koulutusohjelma
Tekijä: Viivi Leino
Opinnäytetyön nimi: Y-sukupolvi Facebookin käyttäjänä - markkinoinnin näkökulma
Työn ohjaaja: Jaana Kuusipalo
Työnvalmistumislukukausi ja – vuosi: Kevät 2014 Sivumäärä: 45+ 3 liitesivua
Facebook on mullistanut yhteiskuntamme sosiaalisen vuorovaikuttamisen tavat ja antanut yksilöille ennennäkemättömän mahdollisuuden vaikuttaa yhtäaikaisesti miljooniin ihmisiin. Mainonta on tullut jo luonnolliseksi osaksi tätä yhteisöpalvelua, mutta sen hyödyntäminen markkinoinnissa ei ole vielä kaikille yrityksille itsestäänselvyys.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Y-sukupolvi Facebookin käyttäjänä markkinoinnin näkökulmasta. Y-sukupolvella eli nettisukupolvella tarkoitetaan 1980-luvulla syntyneitä nuoria aikuisia ja he ovat yksi tulevaisuuden merkittävä kuluttajaryhmä. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka tämä sukupolvi kokee heihin kohdistuvan markkinoinnin ja muun informaatiotulvan Facebookissa. Valitsin tämän aiheen, koska minua kiinnosti kuinka yhteisöpalvelun rooli sukupolven elämässä on muuttunut ja miten se vaikuttaa heidän kulutukseensa.
Tämä tapaustutkimus toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Viitekehyksessä perehdyttiin Y-sukupolveen eri näkökulmista, Facebookiin yrityksenä, vuorovaikutusvälineenä ja markkinointipaikkana. Lähteet koostuivat tuoreista ja ajankohtaisista kirjoista ja painamattomista lähteistä.
Tutkimustulokset osoittivat, että Facebookin rooli on selvästi muuttunut kohderyhmän elämässä. Se ei ole yhtä merkittävä yhteydenpitoväline kuin ennen, mutta silti palvelussa vieraillaan useasti päivässä mobiililaitteiden avulla. Kohderyhmä vastaanottaa parhaiten informaatiota itse valitsemistaan lähteistä, kuten seuraamiltaan yrityksiltä ja yhteisöiltä. Tulokset näyttävät, että yhteisöpalvelulla on vaikutusta ainakin myönteisten ostopäätösten syntymisessä. Yritysten läsnäolo Facebookissa koetaan hyväksi, etenkin pienyrittäjien kannalta, ja se nähdään tehokkaana markkinoinninkeinona.
Tulokset ovat yleisesti hyödynnettävissä etenkin pienyrittäjien näkökulmasta, jotka haluavat tavoittaa kyseisen kohderyhmän. Facebook on edelleen tehokas tapa tavoittaa tutkimuksen kohderyhmä, etenkin mobiiliversion kautta. Jatkossa tutkimusta voidaan toteuttaa esimerkiksi tietyn yrityksen näkökulmasta, kun yrittäjä haluaa selvittää omaa näkyvyyttään Facebookissa.
Avainsanat: Y-sukupolvi, Facebook, ostokäyttäytyminen, Facebook-markkinointi