Työtyytyväisyys K-citymarket Joensuu Kauppakadulla
Sotikov, Piia (2014)
Sotikov, Piia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403092951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403092951
Tiivistelmä
Työtyytyväisyys on osa kokonaisvaltaista työhyvinvointia. Työtyytyväisyys tarkoittaa henkilön tyytyväisyyttä työhönsä ja työympäristöönsä. Työtyytyväisyys on tunneperäinen reaktio, jonka työ työntekijässä herättää. Vaikka työtyytyväisyys onkin yksilön emotionaalinen asia, koko työyhteisö vaikuttaa siihen. Fyysinen, psyykkinen, henkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ovat sidoksissa toisiinsa ja jokainen osatekijä vaikuttaa hyvinvoinnin kautta työtyytyväisyyteen. Hyvinvoinnin perustana on terveys ja toimintakyky. Niiden lisäksi myös henkilön ammatillinen osaaminen, motivaatio, työolot, työn sisältö ja vaatimukset, työyhteisö ja organisaatio sekä esimiestyö ja johtaminen vaikuttavat työhyvinvointiin ja sitä kautta työtyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön empiirisenä osana oli kysely K-citymarket Joensuu Kauppakadun kassaosaston työntekijöille. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää K-citymarket Joensuu Kauppakadun kassaosaston työntekijöiden tämän hetkinen työtyytyväisyys kyselytutkimuksen avulla. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja kysymykset olivat strukturoituja.
Tutkimuksella saatiin selville ne epäkohdat, joihin työntekijät olivat tyytymättömimpiä ja joita pitäisi kehittää työtyytyväisyyden parantamiseksi. Tuloksista kävi ilmi, että työntekijät olivat tyytymättömimpiä oman työn ja sen sisällön vaikuttamismahdollisuuksiin, työn vaihtelevuuteen, uralla etenemismahdollisuuksiin sekä osastonsa palkitsemiskäytäntöihin. Tutkimus voidaan tehdä uudestaan esimerkiksi vuoden päästä ja selvittää, onko näitä nyt havaittuja epäkohtia onnistuttu parantamaan.
Opinnäytetyön empiirisenä osana oli kysely K-citymarket Joensuu Kauppakadun kassaosaston työntekijöille. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää K-citymarket Joensuu Kauppakadun kassaosaston työntekijöiden tämän hetkinen työtyytyväisyys kyselytutkimuksen avulla. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja kysymykset olivat strukturoituja.
Tutkimuksella saatiin selville ne epäkohdat, joihin työntekijät olivat tyytymättömimpiä ja joita pitäisi kehittää työtyytyväisyyden parantamiseksi. Tuloksista kävi ilmi, että työntekijät olivat tyytymättömimpiä oman työn ja sen sisällön vaikuttamismahdollisuuksiin, työn vaihtelevuuteen, uralla etenemismahdollisuuksiin sekä osastonsa palkitsemiskäytäntöihin. Tutkimus voidaan tehdä uudestaan esimerkiksi vuoden päästä ja selvittää, onko näitä nyt havaittuja epäkohtia onnistuttu parantamaan.