Perehdyttämisen kehittäminen ravintola Ainossa
Kokkonen, Heidi (2014)
Kokkonen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052861
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on perehdyttämisen kehittäminen ravintola Ainossa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Marcante Oy, joka omistaa kolme erilaista ravintolaa Helsingissä, ja yksi näistä on ravintola Aino. Opinnäytetyö on tehty ravintola Ainoon. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää perehdytystä Marcante Oy:n ravintola Ainossa. Tavoitteena on selvittää perehdytyksen toimivuutta ja toteutumista yrityksessä sekä tuoda esiin kehittämismahdollisuuksia. Opinnäytetyö on tarpeellinen, sillä työntilaaja Marcante Oy ja ravintola Ainon työntekijät ovat kokeneet perehdyttämisen yrityksessä puutteelliseksi. Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin ja laadittiin uusien työntekijöiden perehdytyskansio, joka sisältää perehdytyssuunnitelman.
Tutkimusmenetelminä aineiston hankinnassa käytettiin kyselyä, osallistuvaa havainnointia ja puhelinhaastattelua. Kyselyyn osallistuivat ravintola Ainon uudet vuoden 2013 kesätyöntekijät ja haastatteluun heistä kaksi pitkäaikaisinta kesätyöntekijää. Havainnointimenetelmää käytettiin kesän aikana jokaisen uuden työntekijän perehdytyksessä. Opinnäytetyössä käytettiin perehdytettyjen näkökulmaa, koska haluttiin saada kokemuspohjaista tietoa perehdytyksen toimivuudesta.
Tutkimustuloksista selvisi, että perehdytyksessä on kehittämiskohteita, joihin olisi hyvä kiinnittää huomiota perehdytyksessä. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa yrityksen perehdytyksen toteutumisesta sekä konkreettisia keinoja sen parantamiseen. Tuloksia aiotaan hyödyntää perehdytyssuunnitelmassa ja perehdyttämiskansiossa. Perehdytyskansiota voidaan muokata myös muihin Marcante Oy:n ravintoloihin sopivaksi.
Tutkimusmenetelminä aineiston hankinnassa käytettiin kyselyä, osallistuvaa havainnointia ja puhelinhaastattelua. Kyselyyn osallistuivat ravintola Ainon uudet vuoden 2013 kesätyöntekijät ja haastatteluun heistä kaksi pitkäaikaisinta kesätyöntekijää. Havainnointimenetelmää käytettiin kesän aikana jokaisen uuden työntekijän perehdytyksessä. Opinnäytetyössä käytettiin perehdytettyjen näkökulmaa, koska haluttiin saada kokemuspohjaista tietoa perehdytyksen toimivuudesta.
Tutkimustuloksista selvisi, että perehdytyksessä on kehittämiskohteita, joihin olisi hyvä kiinnittää huomiota perehdytyksessä. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa yrityksen perehdytyksen toteutumisesta sekä konkreettisia keinoja sen parantamiseen. Tuloksia aiotaan hyödyntää perehdytyssuunnitelmassa ja perehdyttämiskansiossa. Perehdytyskansiota voidaan muokata myös muihin Marcante Oy:n ravintoloihin sopivaksi.