Hur förstärka självkänslan hos barn och unga i vård utom hemmet? : En litteraturstudie
Bergqvist, Nina; Hirvonen, Annina (2014)
Bergqvist, Nina
Hirvonen, Annina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403042815
Tiivistelmä
Sijoitettujen lasten ja nuorten määrä Suomessa on viime vuosina kasvanut. Nämä lapset ja nuoret voivat usein kasvuolosuhteidensa takia kärsiä erilaisista vaikeuksista ja huonosta itsetunnosta. Hyvä itsetunto saattaa ennaltaehkäistä sosiaalisia ongelmia. Tämän opin-näytetyön tarkoituksena on selvittää, miten alan ammattilaiset voivat vahvistaa jokapäi-väisessä työssään sijoitettujen lasten ja nuorten itsetuntoa. Tämän tarkoituksen pyrimme saavuttamaan seuraavilla tutkimuskysymyksillä: Millainen alan ammattilaisen suhtautu-minen voi vahvistaa sijoitettujen lasten ja nuorten itsetuntoa? Miten alan ammattilainen voi jokapäiväisessä työssään vahvistaa sijoitettujen lasten ja nuorten itsetuntoa? Teoria opinnäytetyössä koostuu käsitteistä itsetunto, osallisuus sekä voimaannuttaminen. Opin-näytetyö on kirjallisuuskatsaus joka perustuu 18 tutkimuksen tarkasteluun. Tarkastellut tutkimukset ovat 14 artikkelia, yksi pro-gadu tutkielma ja kolme kandidaatintutkielmaa. Opinnäytetyömme tulokset osoittavat että lasten ja nuorten itsetunto vahvistuu alan am-mattilaisten kohdatessaan heitä yksilöinä ja kunnioituksella, luodessaan turvallisuuden tunnetta jatkuvalla läsnäololla ja luottamuksella sekä osoittaessaan rakkautta ja tukea. Lasten ja nuorten tulee myös saada tuntea itsensä hyväksytyiksi menneisyydestään riip-pumatta. Lasten ja nuorten itsetunto vahvistuu myös alan ammattilaisten ollessa tehok-kaita ongelmanratkojia ja voimaannuttajia. Opinnäytetyö osoittaa myös että työmene-telmät kuten positiivinen palaute ja suhteiden ylläpitäminen kasvattavat itsetuntoa. Suh-teiden ylläpitäminen tarkoittaa että alan ammattilaiset tukevat lasten ja nuorten ystävyys-suhteita sekä luovat omaa suhdetta lapsiin ja nuoriin. Oikean ja väärän opettaminen, ih-misoikeuksien opettaminen, hyvien arvojen välittäminen ja alan ammattilaisten toimiessa esikuvina on moraalikasvatusta joka vahvistaa lasten ja nuorten itsetuntoa. Toimintaan osallistuminen sekä osallisuus itseään koskeviin asioihin vahvistavat lasten ja nuorten itsetuntoa.