Perehdytyskansio päiväkodille
Järvinen, Emmi (2014)
Järvinen, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032764
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä työstettiin perehdytyskansio yksityiselle päiväkodille. Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää kaksi eri osaa: tuotoksen eli perehdytyskansion ja raportin.
Opinnäytetyön aihe syntyi kyseisen päiväkodin todellisesta tarpeesta, sillä päiväkodilla ei ollut entuudestaan perehdytyskansiota. Päiväkodissa henkilökunnan vaihtuvuus on myös melko suurta ja lisäksi opiskelijaharjoittelijoita työskentelee päiväkodissa säännöllisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena onkin saada päiväkodin henkilökunnalle ja uusille työntekijöille toimiva perehdytyskansio.
Perehdytyskansiota työstettiin tiiviissä yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Opin-näytetyössä yhtenä tiedonkeruumenetelmänä toimivat henkilökunnalle suunnatut kyselyt. Sekä alkukartoitus että loppuarviointi tapahtuivat kyselytutkimuksen avulla. Lisäksi keräsin tietoa perehdytyskansion sisältöä varten Learning café –menetelmällä ja haastattelemalla johtajaa.
Raportin teoreettinen viitekehys käsittelee päiväkotia toimintaympäristönä, työhyvinvointia ja perehdyttämistä. Teoreettinen viitekehys sisältää samoja teemoja kuin perehdytyskansio. Näin ollen tuotos ja raportti muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.
Arvioin perehdytyskansion onnistumista sekä sen työstämisessä käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä työntekijöiden palautteen pohjalta. Lisäksi arvioin koko prosessin onnistumista suhteessa tavoitteiden toteutumiseen.
Opinnäytetyön aihe syntyi kyseisen päiväkodin todellisesta tarpeesta, sillä päiväkodilla ei ollut entuudestaan perehdytyskansiota. Päiväkodissa henkilökunnan vaihtuvuus on myös melko suurta ja lisäksi opiskelijaharjoittelijoita työskentelee päiväkodissa säännöllisesti. Opinnäytetyön tarkoituksena onkin saada päiväkodin henkilökunnalle ja uusille työntekijöille toimiva perehdytyskansio.
Perehdytyskansiota työstettiin tiiviissä yhteistyössä päiväkodin henkilökunnan kanssa. Opin-näytetyössä yhtenä tiedonkeruumenetelmänä toimivat henkilökunnalle suunnatut kyselyt. Sekä alkukartoitus että loppuarviointi tapahtuivat kyselytutkimuksen avulla. Lisäksi keräsin tietoa perehdytyskansion sisältöä varten Learning café –menetelmällä ja haastattelemalla johtajaa.
Raportin teoreettinen viitekehys käsittelee päiväkotia toimintaympäristönä, työhyvinvointia ja perehdyttämistä. Teoreettinen viitekehys sisältää samoja teemoja kuin perehdytyskansio. Näin ollen tuotos ja raportti muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.
Arvioin perehdytyskansion onnistumista sekä sen työstämisessä käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä työntekijöiden palautteen pohjalta. Lisäksi arvioin koko prosessin onnistumista suhteessa tavoitteiden toteutumiseen.