NHL-fanituotteiden maahantuonti ja jälleenmyynti kuluttajille
Syväjärvi, Tuomas; Tolkkinen, Jari (2014)
Syväjärvi, Tuomas
Tolkkinen, Jari
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402272726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402272726
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on NHL-fanituotteiden maahantuonti ja jälleenmyynti kuluttajille. Päätavoitteena on, että opinnäytetyön pohjalta on mahdollista tehdä NHL-fanituotteita myyvän verkkokaupan toimintasuunnitelma. Muina tavoitteina on perehtyä NHL:n liiketoimintana sekä miten verkkokauppa perustetaan ja siihen, miten tuotteet saadaan Suomeen.
Teoreettinen viitekehys rakentuu sen ympärille, onko tällaisen verkkokaupan perustaminen kannattavaa. Teoriaosassa käsitellään verkkokauppaa, tuontitoimintaa, liiketoimintasuunnitelmaa ja NHL:ää yleisesti liiketoimintana.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, johon vastausaikaa oli noin kuukausi. Kyselyyn vastasi 44 henkilöä.
Kyselyn perusteella 82 % vastaajista tuntee tarvitsevansa NHL-fanituotteita myyvää verkkokauppaa Suomessa. Suurin syy siihen, mikseivät jotkin kyselyyn vastanneet olleet fanituotteita ostaneet, oli niiden liian korkea hinta, joka johtuu suurista tullimaksuista ja kuljetuskustannuksista. Tämän perusteella voidaan päätellä, että verkkokaupan perustaminen Suomeen voisi olla kannattavaa.
Teoreettinen viitekehys rakentuu sen ympärille, onko tällaisen verkkokaupan perustaminen kannattavaa. Teoriaosassa käsitellään verkkokauppaa, tuontitoimintaa, liiketoimintasuunnitelmaa ja NHL:ää yleisesti liiketoimintana.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen määrällistä tutkimusmenetelmää. Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä, johon vastausaikaa oli noin kuukausi. Kyselyyn vastasi 44 henkilöä.
Kyselyn perusteella 82 % vastaajista tuntee tarvitsevansa NHL-fanituotteita myyvää verkkokauppaa Suomessa. Suurin syy siihen, mikseivät jotkin kyselyyn vastanneet olleet fanituotteita ostaneet, oli niiden liian korkea hinta, joka johtuu suurista tullimaksuista ja kuljetuskustannuksista. Tämän perusteella voidaan päätellä, että verkkokaupan perustaminen Suomeen voisi olla kannattavaa.