The Experience of Shopping for Tourists
Halonen, Lauri; Domin, Aina (2014)
Halonen, Lauri
Domin, Aina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252657
Tiivistelmä
Matkailijan ostokset elämyksenä
Ostosmatkailun suosion lisääntyminen tunnustetaan maailmanlaajuisesti. Tämä opinnäytetyö tähtää matkailijoiden ostoksien teon tutkimiseen sekä arvioimaan, onko ostoskäyttäytyminen samankal-taista matkakohteesta riippumatta. Tutkimuksen painopiste on shoppailun tärkeydessä aktiviteetti-na matkan aikana sekä mieltymyksissä matkamuistojen ostamisen suhteen. Hankittua tietoa voitai-siin käyttää hyödyksi esimerkiksi matkakohteiden shoppailuun liittyvien palveluiden tai turisteille tarkoitettujen tuotteiden kehittämisessä.
Tutkimuksen teoreettinen perusta käsittää kaksi merkittävää teemaa, elämykset ja shoppailun. Kumpikin kokonaisuus on myös jaettu olennaisiin alakategorioihin. Opinnäytetyössä käsitellään elämyskäsitettä, elämyksen tuotteistamista ja matkailuelämyksiä sekä shoppailua, kuluttajakäyt-täytymistä ja matkailijoiden ostoksia. Nämä teoriat auttavat käsittämään kaikki matkailijoiden shoppailuun vaikuttavat tekijät.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kyselynä. Määrällisen tutkimuksen katsottiin olevan tar-koituksenmukaisin lähestymistapa tälle tutkimukselle. Kysely suunnattiin sekä ulkomaisille että suomalaisille Lahdessa vieraileville matkailijoille ja toteutettiin suurimmaksi osaksi vilkkaimman matkailusesongin aikana, kesällä 2013. Suomen- tai englanninkielistä kyselylomaketta tarjottiin Lahden matkailuneuvonnassa vieraileville turisteille. Alun perin yhteistyötä tiedusteltiin paikallisten majoitustoimijoiden kanssa, mutta tuloksetta. Tämä vaikutti olennaisesti siihen, että vastausten määrä jäi vähäiseksi ja riittämättömäksi.
Tehty tutkimus osoittaa olemassa olevan teorian pätevän myös tosielämässä, vaikka suppeutensa takia se voidaankin nähdä vain subjektiivisena mittarina. Jopa Lahden kaltaisessa ei – massaturis-mikohteessa shoppailu koetaan edelleen hyvänä aktiviteettina muiden joukossa. Kysyntää paikalli-sille käsitöille, hyvänlaatuisille matkamuistoille ja lahjaesineille löytyy edelleen ja niiden löytämi-nen onkin yksi tärkeimmistä motiiveista matkakohteessa shoppailulle.
Ostosmatkailun suosion lisääntyminen tunnustetaan maailmanlaajuisesti. Tämä opinnäytetyö tähtää matkailijoiden ostoksien teon tutkimiseen sekä arvioimaan, onko ostoskäyttäytyminen samankal-taista matkakohteesta riippumatta. Tutkimuksen painopiste on shoppailun tärkeydessä aktiviteetti-na matkan aikana sekä mieltymyksissä matkamuistojen ostamisen suhteen. Hankittua tietoa voitai-siin käyttää hyödyksi esimerkiksi matkakohteiden shoppailuun liittyvien palveluiden tai turisteille tarkoitettujen tuotteiden kehittämisessä.
Tutkimuksen teoreettinen perusta käsittää kaksi merkittävää teemaa, elämykset ja shoppailun. Kumpikin kokonaisuus on myös jaettu olennaisiin alakategorioihin. Opinnäytetyössä käsitellään elämyskäsitettä, elämyksen tuotteistamista ja matkailuelämyksiä sekä shoppailua, kuluttajakäyt-täytymistä ja matkailijoiden ostoksia. Nämä teoriat auttavat käsittämään kaikki matkailijoiden shoppailuun vaikuttavat tekijät.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kyselynä. Määrällisen tutkimuksen katsottiin olevan tar-koituksenmukaisin lähestymistapa tälle tutkimukselle. Kysely suunnattiin sekä ulkomaisille että suomalaisille Lahdessa vieraileville matkailijoille ja toteutettiin suurimmaksi osaksi vilkkaimman matkailusesongin aikana, kesällä 2013. Suomen- tai englanninkielistä kyselylomaketta tarjottiin Lahden matkailuneuvonnassa vieraileville turisteille. Alun perin yhteistyötä tiedusteltiin paikallisten majoitustoimijoiden kanssa, mutta tuloksetta. Tämä vaikutti olennaisesti siihen, että vastausten määrä jäi vähäiseksi ja riittämättömäksi.
Tehty tutkimus osoittaa olemassa olevan teorian pätevän myös tosielämässä, vaikka suppeutensa takia se voidaankin nähdä vain subjektiivisena mittarina. Jopa Lahden kaltaisessa ei – massaturis-mikohteessa shoppailu koetaan edelleen hyvänä aktiviteettina muiden joukossa. Kysyntää paikalli-sille käsitöille, hyvänlaatuisille matkamuistoille ja lahjaesineille löytyy edelleen ja niiden löytämi-nen onkin yksi tärkeimmistä motiiveista matkakohteessa shoppailulle.