Varhaiskasvattajien näkemyksiä 3-5-vuotiaiden lasten liikuntakasvatuksesta
Suontausta, Mirka; Halttunen, Johanna (2014)
Suontausta, Mirka
Halttunen, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402252631
Tiivistelmä
Liikuntakasvatus on aina tärkeä ja ajankohtainen aihe, eikä sen riittävää tarjontaa varhaiskasvatuksessa voida pitää itsestäänselvyytenä. Opinnäyte-työn tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvattajien näkemyksiä 3–5-vuotiaiden lasten liikuntakasvatuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin, mil-laista ohjattua liikuntaa päiväkodeissa on ja miten sitä tulisi kehittää. Ta-voitteena oli samalla herätellä varhaiskasvattajia ylipäänsä pohtimaan ai-hetta sekä heidän asenteitaan liikuntaa kohtaan.
Opinnäytetyössä on käytetty sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutki-musotetta. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköisesti valituille vastaajille. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat Riihimäen ja Forssan kaupunkien varhaiskasvattajat. Opinnäyte-työn teoreettisina lähtökohtina käytettiin lasten kasvua ja kehitystä yleisel-lä tasolla sekä liikuntaa ja liikuntakasvatusta varhaislapsuudessa. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Saatujen tulosten perusteella ohjattu liikunta ja liikuntakasvatus ovat var-haiskasvattajien mielestä lapsen kehitystä ajatellen tärkeitä asioita. Liikunta vaikuttaa lasten keskittymiseen ja ohjatun liikunnan avulla pystyy har-joittelemaan erilaisia asioita kuten matemaattisia ja sosiaalisia taitoja. Oh-jattua liikuntaa oli lähes jokaisen varhaiskasvattajan päiväkodissa, mutta monen vastaajan mielestä sitä voisi aina olla enemmän. Etenkin ohjatun liikunnan monipuolistamisessa sekä sallivimmassa ohjausotteessa nähtiin kehittämisen aihetta. Ohjatun liikunnan suunnitelmallisuuteen on hyvä pa-nostaa ja ottaa huomioon enemmän lasten toiveet ja tarpeet. Ohjaaja on lasten liikunnan innostaja, joten oma rooli ja omat asenteet tulee ottaa tar-kasteluun.
Opinnäytetyössä on käytetty sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutki-musotetta. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköisesti valituille vastaajille. Tutkimuksen kohderyhmänä toimivat Riihimäen ja Forssan kaupunkien varhaiskasvattajat. Opinnäyte-työn teoreettisina lähtökohtina käytettiin lasten kasvua ja kehitystä yleisel-lä tasolla sekä liikuntaa ja liikuntakasvatusta varhaislapsuudessa. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Saatujen tulosten perusteella ohjattu liikunta ja liikuntakasvatus ovat var-haiskasvattajien mielestä lapsen kehitystä ajatellen tärkeitä asioita. Liikunta vaikuttaa lasten keskittymiseen ja ohjatun liikunnan avulla pystyy har-joittelemaan erilaisia asioita kuten matemaattisia ja sosiaalisia taitoja. Oh-jattua liikuntaa oli lähes jokaisen varhaiskasvattajan päiväkodissa, mutta monen vastaajan mielestä sitä voisi aina olla enemmän. Etenkin ohjatun liikunnan monipuolistamisessa sekä sallivimmassa ohjausotteessa nähtiin kehittämisen aihetta. Ohjatun liikunnan suunnitelmallisuuteen on hyvä pa-nostaa ja ottaa huomioon enemmän lasten toiveet ja tarpeet. Ohjaaja on lasten liikunnan innostaja, joten oma rooli ja omat asenteet tulee ottaa tar-kasteluun.