Laulamisen innostava voima : Välineitä varhaiskasvatuksen arjen avuksi
Jankujné Bárdi, Emöke (2014)
Jankujné Bárdi, Emöke
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242580
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jankujné Bárdi, Emöke. Laulamisen innostava voima, välineitä varhaiskasvatuksen
arjen avuksi. Kevät 2014, 53 sivua, 4 liitettä. Diakonia- ammattikorkeakoulu,
Diak- etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi/ lastentarhanopettajan
virkakelpoisuus (AMK).
Opinnäytetyöni on varhaiskasvatuksen henkilökunnalle suunnattu opas nimeltään
Laulamisen innostava voima, välineitä varhaiskasvatuksen arjen avuksi.
Tarjosin opasta kokeiltavaksi syksyllä 2013 Riihimäen varhaiskasvatuksen toimipisteissä.
Laulamisen innostava voima, välineitä varhaiskasvatuksen arjen
avuksi -opas tarjoaa varhaiskasvatuksen henkilökunnalle vinkkejä, jotka voisivat
antaa ideoita ja inspiraatiota spontaanin laulamisen käyttöön hoitopäivien aikana.
Oppaasta löytyy teoriaa musiikin merkityksestä lapsen kehitykseen, musiikkikasvatuksen
perusasioita Kodály-metodiin perustuen sekä neljän laulutuokion
aineisto. Lopuksi löytyy loru- ja lauluideoita päivän muihin tilanteisiin.
Opinnäytetyöni tavoitteina on antaa työväline varhaiskasvattajille lapsen kanssa
tapahtuvan vuorovaikutuksen kehittämiseen, kehittää kasvatuskumppanuutta
vanhempien osallistamisen kautta sekä edistää lapsen ja vanhemman välistä
vuorovaikutusta. Oppaan kokeilun lisäksi pyrin näihin tavoitteisiin päiväkodin
laulu- ja loruinfotaulun avulla, jossa on esillä päiväkodissa käytössä olevia lauluja
ja loruja. Olen myös rohkaissut vanhempia laulamaan lapsen kanssa tarjoamalla
lauluaineiston kotiin vietäväksi. Vanhemman kiinnostus lapsen osaamisesta
ja yhteinen ajanvietto ovat lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksessa
keskeisiä rakennuspalikoita.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsittelin varhaiskasvatuksen tehtäviä, kasvatuskumppanuutta,
taidekasvatuksen merkitystä sekä musiikin vaikutusta lapsen
kehitykseen. Kirjoitin myös Kodály Zoltánin ajatuksista musiikin voimasta.
Arvioin opasta palautekyselyistä saatujen vastausten perusteella sekä omia
havainnointiani huomioiden.
Asiasanat: varhaiskasvatus, varhaisiän musiikkikasvatus, kasvatuskumppanuus,
osallisuus, vuorovaikutus.
Jankujné Bárdi, Emöke. Laulamisen innostava voima, välineitä varhaiskasvatuksen
arjen avuksi. Kevät 2014, 53 sivua, 4 liitettä. Diakonia- ammattikorkeakoulu,
Diak- etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi/ lastentarhanopettajan
virkakelpoisuus (AMK).
Opinnäytetyöni on varhaiskasvatuksen henkilökunnalle suunnattu opas nimeltään
Laulamisen innostava voima, välineitä varhaiskasvatuksen arjen avuksi.
Tarjosin opasta kokeiltavaksi syksyllä 2013 Riihimäen varhaiskasvatuksen toimipisteissä.
Laulamisen innostava voima, välineitä varhaiskasvatuksen arjen
avuksi -opas tarjoaa varhaiskasvatuksen henkilökunnalle vinkkejä, jotka voisivat
antaa ideoita ja inspiraatiota spontaanin laulamisen käyttöön hoitopäivien aikana.
Oppaasta löytyy teoriaa musiikin merkityksestä lapsen kehitykseen, musiikkikasvatuksen
perusasioita Kodály-metodiin perustuen sekä neljän laulutuokion
aineisto. Lopuksi löytyy loru- ja lauluideoita päivän muihin tilanteisiin.
Opinnäytetyöni tavoitteina on antaa työväline varhaiskasvattajille lapsen kanssa
tapahtuvan vuorovaikutuksen kehittämiseen, kehittää kasvatuskumppanuutta
vanhempien osallistamisen kautta sekä edistää lapsen ja vanhemman välistä
vuorovaikutusta. Oppaan kokeilun lisäksi pyrin näihin tavoitteisiin päiväkodin
laulu- ja loruinfotaulun avulla, jossa on esillä päiväkodissa käytössä olevia lauluja
ja loruja. Olen myös rohkaissut vanhempia laulamaan lapsen kanssa tarjoamalla
lauluaineiston kotiin vietäväksi. Vanhemman kiinnostus lapsen osaamisesta
ja yhteinen ajanvietto ovat lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksessa
keskeisiä rakennuspalikoita.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsittelin varhaiskasvatuksen tehtäviä, kasvatuskumppanuutta,
taidekasvatuksen merkitystä sekä musiikin vaikutusta lapsen
kehitykseen. Kirjoitin myös Kodály Zoltánin ajatuksista musiikin voimasta.
Arvioin opasta palautekyselyistä saatujen vastausten perusteella sekä omia
havainnointiani huomioiden.
Asiasanat: varhaiskasvatus, varhaisiän musiikkikasvatus, kasvatuskumppanuus,
osallisuus, vuorovaikutus.