Vanhemmat eroavat : Perheiden kohtaaminen ja tukeminen vanhempien erossa vuorohoitopäiväkodissa
Lehti, Milla-Riina (2014)
Lehti, Milla-Riina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242579
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lehti Milla-Riina. Vanhemmat eroavat. Perheiden kohtaaminen ja tukeminen vanhempien erossa vuorohoitopäiväkodissa. Kevät 2014, 45s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, so-sionomi (AMK) + LTO:n virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni toteutettiin syksyn 2013 ja kevään 2014 välisenä aikana. Tavoitteena oli selvittää, näkyvätkö vanhempien avo- ja avioerot vuorohoi-topäiväkodin arjessa ja jos näkyvät, niin miten. Tavoitteena oli myös selvittää, miten varhaiskasvatusammattilaiset vuorohoitopäiväkodissa toimivat perheiden kanssa, jossa vanhemmat ovat eronneet ja kaipaisivatko he näiden perheiden kohtaamiseen tukea. Tässä opinnäytetyössä ei juuri tehdä eroa avo- ja avioeron suhteen, vaan yleisesti käytetään käsitettä ero. Yleisesti käytetään myös käsitettä eroperhe, perheistä, joissa vanhemmat ovat eronneet.
Haastattelin neljää varhaiskasvatusammattilaista yhdessä vuorohoitopäiväkodissa teemahaastatteluin. Haastatteluiden teemat olivat suoraan työn tavoitteet, eli asiat joihin halusin vastauksen. Haastateltavat henkilöt olivat sekä lastentarhanopettajia että lastenhoitajia. Heillä kaikilla on kokemusta vuorohoi-dosta.
Vanhempien erot näkyvät vuorohoitopäiväkodin arjessa ja varhaiskasvatusam-mattilaiset kaipaisivat eronneiden perheiden kohtaamisessa ja auttamisessa ammattilaisen tukea. Eronneita perheitä ei vuorohoidossa kuitenkaan kohdata mitenkään erityisesti, jos perheessä on asiat kunnossa ja lapsi voi hyvin. Haas-tateltavat toivoivat perheille matalan kynnyksen paikkaa hakea apua.
Tämän opinnäytetyön teoriaperusta painottuu varhaiskasvatukseen ja siellä tapahtuvaan toimintaan. Työssä on teoriaa lapsen tukemisesta vanhempien erossa sekä kasvatuskumppanuudesta ja perhetyöstä päivähoidossa, koska sen avulla vuoropäivähoitoon voitaisiin saada eronneille vanhemmille ja perheille sekä henkilökunnalle heidän tarvitsemaansa tukea.
Opinnäytetyöni johtopäätöksenä totean, että vuoropäivähoidossa olisi hyvä työskennellä sosionomi perhetyöntekijänä, koska sen avulla perheille voitaisiin tarjota matalan kynnyksen paikka, josta hakea tukea. Moniammatillinen yhteis-työ eri toimijoiden välillä toteutuisi ja perheille voitaisiin antaa tukea kokonaisvaltaisesti ja moniammatillisesti. Perhetyöntekijä päivähoidossa tekisi myös ennaltaehkäisevää työtä.
Avainsanat: varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, lapsilähtöisyys, moniam-matillinen yhteistyö, ennaltaehkäisevä työ.
Lehti Milla-Riina. Vanhemmat eroavat. Perheiden kohtaaminen ja tukeminen vanhempien erossa vuorohoitopäiväkodissa. Kevät 2014, 45s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, so-sionomi (AMK) + LTO:n virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni toteutettiin syksyn 2013 ja kevään 2014 välisenä aikana. Tavoitteena oli selvittää, näkyvätkö vanhempien avo- ja avioerot vuorohoi-topäiväkodin arjessa ja jos näkyvät, niin miten. Tavoitteena oli myös selvittää, miten varhaiskasvatusammattilaiset vuorohoitopäiväkodissa toimivat perheiden kanssa, jossa vanhemmat ovat eronneet ja kaipaisivatko he näiden perheiden kohtaamiseen tukea. Tässä opinnäytetyössä ei juuri tehdä eroa avo- ja avioeron suhteen, vaan yleisesti käytetään käsitettä ero. Yleisesti käytetään myös käsitettä eroperhe, perheistä, joissa vanhemmat ovat eronneet.
Haastattelin neljää varhaiskasvatusammattilaista yhdessä vuorohoitopäiväkodissa teemahaastatteluin. Haastatteluiden teemat olivat suoraan työn tavoitteet, eli asiat joihin halusin vastauksen. Haastateltavat henkilöt olivat sekä lastentarhanopettajia että lastenhoitajia. Heillä kaikilla on kokemusta vuorohoi-dosta.
Vanhempien erot näkyvät vuorohoitopäiväkodin arjessa ja varhaiskasvatusam-mattilaiset kaipaisivat eronneiden perheiden kohtaamisessa ja auttamisessa ammattilaisen tukea. Eronneita perheitä ei vuorohoidossa kuitenkaan kohdata mitenkään erityisesti, jos perheessä on asiat kunnossa ja lapsi voi hyvin. Haas-tateltavat toivoivat perheille matalan kynnyksen paikkaa hakea apua.
Tämän opinnäytetyön teoriaperusta painottuu varhaiskasvatukseen ja siellä tapahtuvaan toimintaan. Työssä on teoriaa lapsen tukemisesta vanhempien erossa sekä kasvatuskumppanuudesta ja perhetyöstä päivähoidossa, koska sen avulla vuoropäivähoitoon voitaisiin saada eronneille vanhemmille ja perheille sekä henkilökunnalle heidän tarvitsemaansa tukea.
Opinnäytetyöni johtopäätöksenä totean, että vuoropäivähoidossa olisi hyvä työskennellä sosionomi perhetyöntekijänä, koska sen avulla perheille voitaisiin tarjota matalan kynnyksen paikka, josta hakea tukea. Moniammatillinen yhteis-työ eri toimijoiden välillä toteutuisi ja perheille voitaisiin antaa tukea kokonaisvaltaisesti ja moniammatillisesti. Perhetyöntekijä päivähoidossa tekisi myös ennaltaehkäisevää työtä.
Avainsanat: varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, lapsilähtöisyys, moniam-matillinen yhteistyö, ennaltaehkäisevä työ.