Jalkineiden ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden selvittäminen : Shoeland/Elovainio
Heino, Annika (2014)
Heino, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202508
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitkä asiat vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Tutkimusongelmana työssäni on selvittää, mitkä seikat vaikuttavat Shoeland/Elovainion asiakkaiden ostopäätökseen heidän ostaessaan kenkiä. Tavoitteenani on kehittää Shoeland/Elovainion markkinoinnin kohdentamista ja myös parantaa yrityksen tietoisuutta, mitkä asiat vaikuttavat asiakaskunnan ostopäätöksiin.
Opinnäytetyössäni käytin tutkimusmenetelmänä kyselytutkimusta, joka suoritettiin tammikuun 2014 aikana Shoeland liikkeen asiakkaille, sekä liikkeen asiakasryhmiin kuuluville henkilöille kauppakeskuksen sisällä. Vastauksia kertyi viikon aikana 52 kappaletta, minkä Shoeland liike koki riittäväksi. Tulokset ovat analysoitu käyttämällä Tixel ohjelmaa. Tuloksien analysoinnissa on suoritettu ristiintaulukointia eri ikäryhmien sekä sukupuolten perusteella.
Tutkimustuloksissa selviää, että jalkineiden ostopäätöstä tehdessä eniten merkitystä on hinnalla, laadulla ja tuotteen ulkonäöllä. Sosiaalisen median vaikutus ostokäyttäytymi-seen jäi tulosten mukaan vähäiseksi. Toimipaikkamainonnan vaikutus ostopäätökseen oli selkeästi suuri kaikilla ikäryhmillä, niin naisilla kuin miehilläkin.
Asiasanat: ostokäyttäytyminen, ostopäätös, sosiaalinen media, mediakanavien vaikutus
Opinnäytetyössäni käytin tutkimusmenetelmänä kyselytutkimusta, joka suoritettiin tammikuun 2014 aikana Shoeland liikkeen asiakkaille, sekä liikkeen asiakasryhmiin kuuluville henkilöille kauppakeskuksen sisällä. Vastauksia kertyi viikon aikana 52 kappaletta, minkä Shoeland liike koki riittäväksi. Tulokset ovat analysoitu käyttämällä Tixel ohjelmaa. Tuloksien analysoinnissa on suoritettu ristiintaulukointia eri ikäryhmien sekä sukupuolten perusteella.
Tutkimustuloksissa selviää, että jalkineiden ostopäätöstä tehdessä eniten merkitystä on hinnalla, laadulla ja tuotteen ulkonäöllä. Sosiaalisen median vaikutus ostokäyttäytymi-seen jäi tulosten mukaan vähäiseksi. Toimipaikkamainonnan vaikutus ostopäätökseen oli selkeästi suuri kaikilla ikäryhmillä, niin naisilla kuin miehilläkin.
Asiasanat: ostokäyttäytyminen, ostopäätös, sosiaalinen media, mediakanavien vaikutus