Päivittäistavarakaupan markkinointi Facebook-sivuston avulla. : Esimerkkinä S-Market Haapavesi.
Hollanti, Mervi (2014)
Hollanti, Mervi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202488
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Osuuskauppa KPO, joka on yksi Suomen suurimmista alueosuuskaupoista. Osuuskauppa KPO toimii Ylivieskan, Kokkolan, Pietarsaaren ja Vaasan talousalueilla. Esimerkkiyksikkönä toimi S-Market Haapaveden myymälä. Työn tavoitteena oli selvittää, kannattako päivittäistavarakaupan luoda sivustoa Facebook-palveluun, sekä päivittää sinne sisältöä. Selvitettiin myös, millaista sisältöä sivuilla kannattaa julkaista. Opinnäytetyön käytännön osuus koostui sivujen luomisesta Facebookpalveluun S-Market Haapavedelle sekä sisällön tuottamisesta sinne noin kolmen kuukauden ajan. Lisäksi luotiin opas: ”Selkoa someen. Päivitysopas myymälän Facebook-vastaavalle.”. Luotu opas on avuksi mikäli myymälät päättävät luoda omat sivut Facebook-palveluun. Taustatutkimuksena haluttiin selvittää, kannattaako lehtimainonta. Tehtiin kyselytutkimus. Tutkimuksessa selvitettiin sekä lehtimainonnan tavoittavuutta että sen tarpeellisuutta. Kysyttiin myös alustavasti asiakkaiden halua kuulla myymälän tarjouksista Facebook-palvelun välityksellä.
Kvantitatiivisessä kyselytutkimuksessa selvisi, että lehtimainonta on edelleen asiakkaille tärkeä. Asiakkaat osoittivat jonkin verran kiinnostusta Facebook-palvelun avulla tapahtuvaa markkinointia kohtaan. Teoriaosuudessa esitellään yhteisöllisen median ominaispiirteitä sekä käsitellään tarkemmin Facebook-palvelua. Siinä punnitaan Facebookpalvelun
hyviä ja huonoja puolia. Lisäksi kerrotaan esimerkkien avulla
omia kokemuksia Facebook-palveluun tuodusta sisällöstä ja sen
merkityksestä sivuston suosioon. Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että yhteisöllinen media kuten Facebook-palvelu, toimii hyvin tukimarkkinointikanavana muiden kanavien rinnalla. Yhteisöllisessä mediassa kannattaa olla mukana.
Kvantitatiivisessä kyselytutkimuksessa selvisi, että lehtimainonta on edelleen asiakkaille tärkeä. Asiakkaat osoittivat jonkin verran kiinnostusta Facebook-palvelun avulla tapahtuvaa markkinointia kohtaan. Teoriaosuudessa esitellään yhteisöllisen median ominaispiirteitä sekä käsitellään tarkemmin Facebook-palvelua. Siinä punnitaan Facebookpalvelun
hyviä ja huonoja puolia. Lisäksi kerrotaan esimerkkien avulla
omia kokemuksia Facebook-palveluun tuodusta sisällöstä ja sen
merkityksestä sivuston suosioon. Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että yhteisöllinen media kuten Facebook-palvelu, toimii hyvin tukimarkkinointikanavana muiden kanavien rinnalla. Yhteisöllisessä mediassa kannattaa olla mukana.