Prosessien kehittäminen opintohallinto-ohjelman avulla : Case: Poliisiammattikorkeakoulu
Manni, Tessa (2014)
Manni, Tessa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402192449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402192449
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä Tampereella sijaitsevalle Polii-siammattikorkeakoululle. Kehittämistehtävän tutkimuskohteena oli jo käytössä olevan opintohallinto-ohjelman toimintojen käyttöönotto. Tavoitteena oli selvittää toimintojen käyttöönoton tarpeellisuutta ja prioriteettia koulutusrakenneuudistuksen yhteydessä. Lisäksi tavoitteena oli tehostaa ja selkiyttää opintohallinnon prosessien toimivuutta ohjelman kautta.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostui työyhteisön ja prosessien kehittämisestä sekä muutosjohtamisesta. Lisäksi työtä varten perehdyttiin aiheesta aiemmin tehtyihin opinnäytetöihin ja tutkimuksiin.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, koska se soveltuu parhaiten työelämässä toteutettavalle kehittämishankkeelle. Tutkimus suoritettiin lähinnä kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena lukuun ottamatta opetushenkilöstölle suunnattua taustakyselyä. Empiirisessä osassa aineistoa kerättiin kyselyn lisäksi haastatteluista, kokouksista, havainnoimalla käytännön työtä ja työtapoja sekä tekijän pitkäaikaisesta kokemuksesta ohjelman parissa.
Kehittämishankkeen keskeisin tuotos oli toimintojen käyttöönoton suunni-telma. Tämän avulla toimeksiantajan käytössä olevan ohjelman käyttöä ja opintohallinnon prosesseja saadaan tehostettua. Lisäksi kuvattiin ohjelman laajemman käyttöönoton tueksi suunniteltuja toimenpiteitä sekä toimenpide-ehdotuksia ohjelman saamiseksi jokapäiväiseen käyttöön.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostui työyhteisön ja prosessien kehittämisestä sekä muutosjohtamisesta. Lisäksi työtä varten perehdyttiin aiheesta aiemmin tehtyihin opinnäytetöihin ja tutkimuksiin.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, koska se soveltuu parhaiten työelämässä toteutettavalle kehittämishankkeelle. Tutkimus suoritettiin lähinnä kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena lukuun ottamatta opetushenkilöstölle suunnattua taustakyselyä. Empiirisessä osassa aineistoa kerättiin kyselyn lisäksi haastatteluista, kokouksista, havainnoimalla käytännön työtä ja työtapoja sekä tekijän pitkäaikaisesta kokemuksesta ohjelman parissa.
Kehittämishankkeen keskeisin tuotos oli toimintojen käyttöönoton suunni-telma. Tämän avulla toimeksiantajan käytössä olevan ohjelman käyttöä ja opintohallinnon prosesseja saadaan tehostettua. Lisäksi kuvattiin ohjelman laajemman käyttöönoton tueksi suunniteltuja toimenpiteitä sekä toimenpide-ehdotuksia ohjelman saamiseksi jokapäiväiseen käyttöön.