Matkablogi markkinointiviestinnän välineenä : Hyödyt, luotettavuus & uskottavuus
Savolainen, Pinja (2014)
Savolainen, Pinja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402192440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402192440
Tiivistelmä
Ihmiset matkustavat nykypäivänä enemmän kuin koskaan. Samalla kun matkustaminen on lisääntynyt, on myös ihmisten kiinnostus erilaisia matkakohteita kohtaan kasvanut. Tietoa etsitään nyt matkablogeista, joista lukijat hakevat vinkkejä omiin lomamatkoihinsa. Koska blogit todella vaikuttavat ihmisten päätöksiin, on niistä tullut tehokas väylä tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia matkablogeja markkinointiviestinnän välineenä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää blogien luotettavuutta ja hyödyllisyyttä sekä vaikutusta ihmisten ostopäätöksiin. Luotettavuutta tutkittiin muun muassa selvittämällä sponsoroinnin vaikutuksia blogin uskottavuuteen. Tutkimuksessa käytettiin kahta tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeen avulla kerättiin tietoa blogin lukijoiden näkemyksistä ja lomakehaastatteluissa haastateltiin bloggaajia. Haastatteluihin osallistui kolme ammattibloggaajaa: Earl Baron, Nora Dunn ja Susan Shain. Kyselylomakkeen ja haastatteluiden kysymykset liittyivät vahvasti toisiinsa ja lopuksi tuloksia analysoitiin ja verrattiin kokonaisuutena. Tulokset osoittivat, että blogia pidetään luotettavana tietolähteenä ja blogin lukemisella selvästi on vaikutusta ihmisten ostopäätöksiin. Ihmiset ovat skeptisiä blogisponsorointia kohtaan, minkä vuoksi myös kirjoittajat pyrkivät välttämään liikaa mainostamista. Ennen kaikkea bloggaajat kirjoittavat omista kokemuksistaan, olivat ne sitten maksettuja tai eivät. Tieto epäluotettavasta blogista leviää internetissä nopeasti, eikä bloggaajilla ole varaa epärehellisyyteen.