Lasten viihtyvyys päivähoidossa: mistä lapset pitävät ja eivät pidä?
Ylitolva, Marika (2014)
Ylitolva, Marika
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402172367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402172367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni käsittelee lasten viihtyvyyttä päivähoidossa. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mistä lapset pitävät ja eivät pidä päiväkodissa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä kerron yleisesti päivähoidosta: mitkä ovat päivähoidon tavoitteet ja tehtävät sekä millaiset tekijät vaikuttavat päivähoidon laatuun. Käsittelen opinnäytetyössäni myös päivähoidon eri toimintaympäristöjä sekä lapsen osallisuutta päivähoidossa. Tarkastelen näissä osioissa myös, kuinka kasvattaja voi vaikuttaa lapsen viihtyvyyteen päivähoidossa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin opinnäytetyötäni varten yhdeksää viisivuotiasta lasta. Haastatteluista saadun aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyysia. Tutkimuskysymyksinäni ovat mistä lapset pitävät ja eivät pidä päivähoidossa.
Keskeiset tutkimustulokset: Päiväkoti on sosiaalisesti tärkeä paikka ja lapsille vertaissuhteet ovat päiväkodissa erityisen tärkeitä. Lapset pitävät päiväkodissa kavereiden lisäksi piirtämisestä, pelaamisesta ja leikkimisestä. Asioita, joista lapset eivät pidä päiväkodissa ovat kiusaaminen sekä lepohetki. Kiusaamista ilmenee esimerkiksi leikin ulkopuolelle jättämisenä. Lepohetki koetaan tylsänä.
Johtopäätökset: Päiväkodin tulee tarjota lapselle mahdollisuus solmia kaveruussuhteita sekä tukea näiden syntymistä. Lapset kokevat olonsa päivähoidossa viihtyisämmäksi, jos heillä on mahdollisuus esimerkiksi vapaan leikin aikana tutustua toisiin lapsiin. Kiusaamiseen tulee puuttua ennaltaehkäisevästi esimerkiksi keskustelemalla lasten kanssa kiusaamisesta. Lepohetki on usein lapsen parhaaksi ja sillä on monia tärkeitä kehityksellisiä tehtäviä. Jos lapsi kuitenkin kokee lepohetken hyvin epämiellyttävänä, tulisi kasvattajien keskustella asiasta sekä lapsen että hänen vanhempiensa kanssa. Kasvattaja voi omalla toiminnallaan edistää lasten viihtyvyyttä päivähoidossa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä kerron yleisesti päivähoidosta: mitkä ovat päivähoidon tavoitteet ja tehtävät sekä millaiset tekijät vaikuttavat päivähoidon laatuun. Käsittelen opinnäytetyössäni myös päivähoidon eri toimintaympäristöjä sekä lapsen osallisuutta päivähoidossa. Tarkastelen näissä osioissa myös, kuinka kasvattaja voi vaikuttaa lapsen viihtyvyyteen päivähoidossa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Haastattelin opinnäytetyötäni varten yhdeksää viisivuotiasta lasta. Haastatteluista saadun aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyysia. Tutkimuskysymyksinäni ovat mistä lapset pitävät ja eivät pidä päivähoidossa.
Keskeiset tutkimustulokset: Päiväkoti on sosiaalisesti tärkeä paikka ja lapsille vertaissuhteet ovat päiväkodissa erityisen tärkeitä. Lapset pitävät päiväkodissa kavereiden lisäksi piirtämisestä, pelaamisesta ja leikkimisestä. Asioita, joista lapset eivät pidä päiväkodissa ovat kiusaaminen sekä lepohetki. Kiusaamista ilmenee esimerkiksi leikin ulkopuolelle jättämisenä. Lepohetki koetaan tylsänä.
Johtopäätökset: Päiväkodin tulee tarjota lapselle mahdollisuus solmia kaveruussuhteita sekä tukea näiden syntymistä. Lapset kokevat olonsa päivähoidossa viihtyisämmäksi, jos heillä on mahdollisuus esimerkiksi vapaan leikin aikana tutustua toisiin lapsiin. Kiusaamiseen tulee puuttua ennaltaehkäisevästi esimerkiksi keskustelemalla lasten kanssa kiusaamisesta. Lepohetki on usein lapsen parhaaksi ja sillä on monia tärkeitä kehityksellisiä tehtäviä. Jos lapsi kuitenkin kokee lepohetken hyvin epämiellyttävänä, tulisi kasvattajien keskustella asiasta sekä lapsen että hänen vanhempiensa kanssa. Kasvattaja voi omalla toiminnallaan edistää lasten viihtyvyyttä päivähoidossa.