Tjänsteutveckling i småföretag : Behovsundersökning för Kustmedia Ab Oy
Hägen, Nina (2014)
Hägen, Nina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402162347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402162347
Tiivistelmä
Jag har gjort mitt lärdomsprov på uppdrag av Kustmedia Ab. Kustmedia håller tillsammans med två andra företag på att utveckla internettjänster för småföretag i Österbotten och önskade därför att jag gjorde en kvalitativ behovsundersökning. De nya tjänsterna från ett bolag som heter Eniti Ab, kommer lanseras under sommaren 2013. Webb- och IT-industrin är fortfarande snabbt växande och kräver full koll för att man skall hänga med i utvecklingen. Därför var det viktigt för Kustmedia att innan lansering veta vad eventuella kunder hade för behov av och intresse för deras nya tjänster. Undersökningen gjordes som en kvalitativ undersökning där jag gjorde personintervjuer med 20 företag i svenska Österbotten. Den teoretiska referensramen omfattar tjänsteutveckling i småföretag. Andra ämnen som berörs i teoridelen är definitionen av tjänster, tjänstemarknadsföring och tjänstekvalitet. I den empiriska delen redogörs den kvalitativa behovsundersökningen som jag gjorde under våren 2013. Genom 20 personintervjuer kring deras behov av internettjänster kom mycket bra information fram till nytta för Kustmedia inför lanseringen. De flesta företag jag intervjuade ställde sig positiva till internettjänster och speciellt positiva till den heltäckande service Eniti kommer erbjuda kunderna. Den heltäckande servicen omfattar allt från programmering och grafisk layout till textinnehåll och bilder med tillhörande uppdatering. My thesis was made as a case for Kustmedia Ab. Kustmedia is together with two other companies developing internet services for small companies in Ostrobothnia. Therefore they asked me to produce a qualitative research before the launch. I conducted 20 interviews with companies in order to analyze their needs for internet services. The new services will be launched by a new company named Eniti in summer of 2013. The industry of web and IT are still very fast growing and demand you to always be up-to-date to keep up with the world around one. It is therefore important for Kustmedia to know potential customers needs and interest in their new services before the launch. The research was made as a qualitative study for which 20 face-to-face interviews were conducted with Swedish companies in Ostrobothnia. The theoretical part of the thesis concerns service design and development in small companies. Other topics that are discussed in the theoretical part are the definition of services, service marketing and service quality. The empirical part describes the qualitative research of needs for internet services which were carried out during the spring of 2013. The results of the 20 interviews that were made gave very good information for Kustmedia to use before the launch. Most of the companies that I interviewed were positive to use internet ser-vices and I received especially positive comments about that Eniti offers full in-ternet services. Full service means that they offer everything from programming and graphic designs to text and photo contents with updates.