MICROSOFT LYNC 2010 -VIESTINTÄOHJELMISTO OPETUSKÄYTÖSSÄ
Peräsalo, Katja (2014)
Peräsalo, Katja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132296
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Microsoft Lync 2010 -viestintäohjelmisto soveltuu monimuoto-opetuskäyttöön. Tutkimuskysymystä lähestytään työssä sekä teorian että toiminnallisuuden kautta. Teoriaosuudessa käydään läpi monimuoto-opiskeluun liittyviä keskeisiä käsitteitä, Karelia-ammattikorkeakoulun vaatimuksia tällaisessa opetusmuodossa käytettävälle verkkokokousjärjestelmälle, nykyisin käytössä olevaa Adobe Connect -sovellusta sekä Lync 2010 -sovellusta. Toiminnallisessa osuudessa Lyncin käyttöön paneuduttiin ja sen eri toimintoja testattiin huomioiden erityisesti verkkoistunnon järjestäjän ja muiden osanottajien erilaiset roolit. Olennainen osa työn toiminnallista osuutta, ja samalla koko tätä opinnäytetyötä, oli Lyncin vertailu Adobe Connectiin.
Teorian sekä toiminnallisen osuuden pohjalta syntyneen pohdinnan lopputulos on se, että Lync 2010 ei ominaisuuksiltaan sovellu monimuoto-opetuskäyttöön yhtä hyvin kuin Adobe Connect. Opinnäytetyötä tehtäessä tutustuttiin hiukan myös Lync 2013 -sovellukseen, joka on päivitetty versio Lync 2010 -sovelluksesta, ja jonka soveltuvuutta monimuoto-opetuskäyttöön olisi hyvä selvittää tarkemmin.
Teorian sekä toiminnallisen osuuden pohjalta syntyneen pohdinnan lopputulos on se, että Lync 2010 ei ominaisuuksiltaan sovellu monimuoto-opetuskäyttöön yhtä hyvin kuin Adobe Connect. Opinnäytetyötä tehtäessä tutustuttiin hiukan myös Lync 2013 -sovellukseen, joka on päivitetty versio Lync 2010 -sovelluksesta, ja jonka soveltuvuutta monimuoto-opetuskäyttöön olisi hyvä selvittää tarkemmin.