Indie-peliohjelmointi ja 2D Android -pelin rakentaminen
Turunen, Ville (2014)
Turunen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tarkastella indie-pelikehitystä ohjelmoijan näkökulmasta, Androidia kehitysalustana ja sitä, kuinka rakennetaan 2D-pulmanratkaisupeli.
Työ koostuu neljästä eri osasta. Näistä kaksi ensimmäistä osiota perustuu teoria-pohjaiseen tietoon, kolmas opinnäytetyön tekijän kokemusperäiseen toteutukseen ja neljäs ulkopuolisiin indie-pelinkehittäjien mielipiteisiin.
indie-peliohjelmointia käsittelevä osuus on rakennettu sujuvasti käsitellen tarpeellista tietoa ja sitä, mitä tämä tarkoittaa ja miten se toimii. Tässä osiossa myös perehdytään siihen, miten indie-pelin kehittäjä pystyy luomaa omaa uraa ja saamaan rahaa tällä alalla.
Android-sovelluskehitystä käsittelevä osuus taas kertoo Androidin kehitysvaiheista ohjelmointikielenä sekä mobiili- ja tablettialustana. Tämän lisäksi käydään läpi Android-sovelluksien jakelutapoja ja Androidin markkinaosuuksia.
Android-pelin toteutus pohjautuu opinnäytetyössä luotuun käytännön työhön, joka kehittyi oppaan tekemisestä selvästi monimutkaisempaan ratkaisuun. Toteutuksessa pyritään kertomaan tarkasti työn luontityylistä sekä varsinaisesta työstä. Työssä on käytetty ohjelmoinnin lisäksi matemaattisia laskuja, grafiikkaa ja äänituotantoa. Toteutuksessa on pyritty siihen, että lukija voi ymmärtää koodiesimerkit ilman ohjelmointitaustaa.
Viimeisessä osiossa on muiden indie-pelinkehittäjien kokemuksia ja mielipiteitä kiteytetty mielipidetiedustelun yhteenvetona. Mielipidetiedusteluun osallistui kymmenen ihmistä.
Työ koostuu neljästä eri osasta. Näistä kaksi ensimmäistä osiota perustuu teoria-pohjaiseen tietoon, kolmas opinnäytetyön tekijän kokemusperäiseen toteutukseen ja neljäs ulkopuolisiin indie-pelinkehittäjien mielipiteisiin.
indie-peliohjelmointia käsittelevä osuus on rakennettu sujuvasti käsitellen tarpeellista tietoa ja sitä, mitä tämä tarkoittaa ja miten se toimii. Tässä osiossa myös perehdytään siihen, miten indie-pelin kehittäjä pystyy luomaa omaa uraa ja saamaan rahaa tällä alalla.
Android-sovelluskehitystä käsittelevä osuus taas kertoo Androidin kehitysvaiheista ohjelmointikielenä sekä mobiili- ja tablettialustana. Tämän lisäksi käydään läpi Android-sovelluksien jakelutapoja ja Androidin markkinaosuuksia.
Android-pelin toteutus pohjautuu opinnäytetyössä luotuun käytännön työhön, joka kehittyi oppaan tekemisestä selvästi monimutkaisempaan ratkaisuun. Toteutuksessa pyritään kertomaan tarkasti työn luontityylistä sekä varsinaisesta työstä. Työssä on käytetty ohjelmoinnin lisäksi matemaattisia laskuja, grafiikkaa ja äänituotantoa. Toteutuksessa on pyritty siihen, että lukija voi ymmärtää koodiesimerkit ilman ohjelmointitaustaa.
Viimeisessä osiossa on muiden indie-pelinkehittäjien kokemuksia ja mielipiteitä kiteytetty mielipidetiedustelun yhteenvetona. Mielipidetiedusteluun osallistui kymmenen ihmistä.