Rakenneterästen korroosio ja korroosionesto : Opetusmateriaali ammattiopistoihin
Rautio, Vilja (2014)
Rautio, Vilja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132288
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli koota opetusmateriaali toisen asteen ammatilliseen opetukseen rakenneterästen korroosiosta ja korroosionestosta. Työ muodostuu kahdesta kokonaisuudesta: teoriaosasta ja varsinaisesta opetusmateriaalista.
Työn teoriaosuuteen kuului perehtyminen pintakäsittelyalan perustutkintoon ja teräsrakentamisen keskeisiin standardeihin. Työssä selvitettiin lisäksi alan työtehtävissä vaadittua ammattitaitoa haastattelututkimuksen avulla. Varsinaisessa opetusmateriaalissa tarkoituk-sena oli käsitellä korroosioneston keskeiset aihealueet ja esittää ne opetusta tukevassa muodossa. Tämän takia insinöörityössä tutustuttiin opetusmateriaalin rooliin oppimisessa ja alan aikaisempiin opetusmateriaaleihin.
Insinöörityön tuloksena syntyi 49-sivuinen oppikirjateksti, joka tulee muodostamaan yhden luvun työn tilaajan, Teräsrakenneyhdistyksen, julkaisemaan teräsrakentamisen oppikirjaan. Oppikirjatekstissä käsiteltiin rakenneteräkset, korroosio, korroosionestomaalaus ja sinkitys.
Työn tuloksena saatiin selville, että korroosionestoalan pintakäsittelytehtävissä tarvitaan niin käytännön taitoja kuin teoriaosaamista. Lisäksi havaittiin, että pintakäsittelyalan perustutkinnossa esitetyt ammattitaitovaatimukset vastaavat hyvin työelämän vaatimuksia. Työelämän kannalta työntekijän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat oppimishalukkuus, oma-aloitteisuus ja kiinnostus työntekoon.
Työn teoriaosuuteen kuului perehtyminen pintakäsittelyalan perustutkintoon ja teräsrakentamisen keskeisiin standardeihin. Työssä selvitettiin lisäksi alan työtehtävissä vaadittua ammattitaitoa haastattelututkimuksen avulla. Varsinaisessa opetusmateriaalissa tarkoituk-sena oli käsitellä korroosioneston keskeiset aihealueet ja esittää ne opetusta tukevassa muodossa. Tämän takia insinöörityössä tutustuttiin opetusmateriaalin rooliin oppimisessa ja alan aikaisempiin opetusmateriaaleihin.
Insinöörityön tuloksena syntyi 49-sivuinen oppikirjateksti, joka tulee muodostamaan yhden luvun työn tilaajan, Teräsrakenneyhdistyksen, julkaisemaan teräsrakentamisen oppikirjaan. Oppikirjatekstissä käsiteltiin rakenneteräkset, korroosio, korroosionestomaalaus ja sinkitys.
Työn tuloksena saatiin selville, että korroosionestoalan pintakäsittelytehtävissä tarvitaan niin käytännön taitoja kuin teoriaosaamista. Lisäksi havaittiin, että pintakäsittelyalan perustutkinnossa esitetyt ammattitaitovaatimukset vastaavat hyvin työelämän vaatimuksia. Työelämän kannalta työntekijän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat oppimishalukkuus, oma-aloitteisuus ja kiinnostus työntekoon.