Liiketoimintakonseptin ideointi Aijna-vaatemerkille
Pylkkönen, Suvi (2014)
Pylkkönen, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä liiketoimintakonsepti tarkoittaa. Opinnäytetyö tehtiin omalle, toistaiseksi kuvitteelliselle yritykselle. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli ideoida liiketoimintakonseptia Aijna-vaatemerkille.
Opinnäytetyössä yhdistyy tutkimuksellinen ja toiminnallinen osio. Tutkimusosiossa käsitellään liiketoimintakonseptia vaatetusalan näkökulmasta. Tutkimusaineistoa kerättiin kirjallisuuden lisäksi kahdesta haastattelusta. Haastattelut tehtiin kotimaisille vaatetusalan suunnittelija-yrittäjille ja ne tuovat esiin esimerkkitapaukset, miten liiketoimintakonseptiajattelu toteutuu pienissä yrityksissä. Esimerkkitapauksissa konseptin ydin koettiin olevan lähtöisin omasta persoonasta. Liiketoiminnan johtaminen pienessä yrityksessä ei ole niinkään käsikirjoituksen toteuttamista, vaan oman vaiston ja taiteellisen näkemyksen toteuttamista sekä asiakastarpeiden huomioimista.
Tässä työssä liiketoimintakonsepti perustuu Tiia Sammallahden näkemykseen operatiivisesta liiketoimintakonseptista, joka koostuu kahdeksasta kulmakivestä. Liike-toimintakonsepti on tuotteen, prosessien, myynnin, ihmisten, saatavuuden, maineen, hinnan ja yrityksen fysiikan muodostama kokonaisuus liiketoiminnan yhdenmukaiseen ohjaamiseen. Menestyvää liiketoimintaa johdetaan konseptin arvojen mukaisesti kaikissa yrityksen eri toiminnoissa.
Opinnäytetyön toiminnallisen osion päätavoitteena oli ideoida liiketoimintakonseptia Aijna-vaatemerkille. Konseptinsuunnittelun yhtenä välineenä työssä käytettiin mallistosuunnittelua, jonka kautta visualisoitiin ja hahmoteltiin konseptin tuote. Mallistosta valmistettiin 4 vaatetta, jotka stailattiin ja valokuvattiin. Opinnäyteyön tuloksena syntyi pohjatyö liiketoimintakonsepti- idealle sekä mallisto.
Opinnäytetyössä yhdistyy tutkimuksellinen ja toiminnallinen osio. Tutkimusosiossa käsitellään liiketoimintakonseptia vaatetusalan näkökulmasta. Tutkimusaineistoa kerättiin kirjallisuuden lisäksi kahdesta haastattelusta. Haastattelut tehtiin kotimaisille vaatetusalan suunnittelija-yrittäjille ja ne tuovat esiin esimerkkitapaukset, miten liiketoimintakonseptiajattelu toteutuu pienissä yrityksissä. Esimerkkitapauksissa konseptin ydin koettiin olevan lähtöisin omasta persoonasta. Liiketoiminnan johtaminen pienessä yrityksessä ei ole niinkään käsikirjoituksen toteuttamista, vaan oman vaiston ja taiteellisen näkemyksen toteuttamista sekä asiakastarpeiden huomioimista.
Tässä työssä liiketoimintakonsepti perustuu Tiia Sammallahden näkemykseen operatiivisesta liiketoimintakonseptista, joka koostuu kahdeksasta kulmakivestä. Liike-toimintakonsepti on tuotteen, prosessien, myynnin, ihmisten, saatavuuden, maineen, hinnan ja yrityksen fysiikan muodostama kokonaisuus liiketoiminnan yhdenmukaiseen ohjaamiseen. Menestyvää liiketoimintaa johdetaan konseptin arvojen mukaisesti kaikissa yrityksen eri toiminnoissa.
Opinnäytetyön toiminnallisen osion päätavoitteena oli ideoida liiketoimintakonseptia Aijna-vaatemerkille. Konseptinsuunnittelun yhtenä välineenä työssä käytettiin mallistosuunnittelua, jonka kautta visualisoitiin ja hahmoteltiin konseptin tuote. Mallistosta valmistettiin 4 vaatetta, jotka stailattiin ja valokuvattiin. Opinnäyteyön tuloksena syntyi pohjatyö liiketoimintakonsepti- idealle sekä mallisto.