Lisäarvoa sisältömarkkinoinnilla
Mäkelä, Matias (2014)
Mäkelä, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402112194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ohjeistus yrityksille sisältömarkkinoinnin käyttöönottoa varten. Toisena tavoitteena oli selvittää mistä tarve sisältömarkkinointiin on syntynyt ja sen tärkeimmät toimintaperiaatteet.
Työn viitekehyksessä esitellään ensin digitaalista markkinointia ja sen erilaisia hyödyntämismahdollisuuksia. Tämän jälkeen käsitellään sisältömarkkinoinnin toimintaa ja sen käyttöä yrityksen markkinoinnissa. Työn toiminnallisena osana tuotettiin ohjeistus sisältömarkkinoinnin käyttöönottoa varten. Ohjeistuksessa pyrittiin ottamaan kantaa sisältömarkkinointiprojektin aloittamisesta läpiviemiseen ja tulosten mittaamiseen saakka.
Opinnäytetyön tuloksissa korostuivat oikeiden henkilöiden löytämisen tärkeys, kohderyhmätuntemus, verkkokanavien valinta, selkeän julkaisusuunnitelman laatiminen sekä toimenpiteiden onnistumisen mittaaminen. Lisäksi todettiin, että sisältömarkkinoinnin onnistuminen vaatii yritykseltä pitkän aikavälin sitoutumista.
Työn viitekehyksessä esitellään ensin digitaalista markkinointia ja sen erilaisia hyödyntämismahdollisuuksia. Tämän jälkeen käsitellään sisältömarkkinoinnin toimintaa ja sen käyttöä yrityksen markkinoinnissa. Työn toiminnallisena osana tuotettiin ohjeistus sisältömarkkinoinnin käyttöönottoa varten. Ohjeistuksessa pyrittiin ottamaan kantaa sisältömarkkinointiprojektin aloittamisesta läpiviemiseen ja tulosten mittaamiseen saakka.
Opinnäytetyön tuloksissa korostuivat oikeiden henkilöiden löytämisen tärkeys, kohderyhmätuntemus, verkkokanavien valinta, selkeän julkaisusuunnitelman laatiminen sekä toimenpiteiden onnistumisen mittaaminen. Lisäksi todettiin, että sisältömarkkinoinnin onnistuminen vaatii yritykseltä pitkän aikavälin sitoutumista.