Sahatavaran tulologistiikan ja varastoinnin kehittäminen toimitusketjussa : case: Yritys X
Kolkka, Anu (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402092154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402092154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten saadaan kehitettyä toimitusketjun sujuvuutta sahatavarapakettien tulologistiikassa satamaan sekä sahatavarapakettien varastointia satamassa. Tutkimustyölle asetettiin kaksi tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää erilaisten sahatavarakuormien vaikutusta autokuorman purkujen tehokkuuteen sekä, miten siihen voidaan vaikuttaa tulevaisuudessa. Toisena tavoitteena selvitettiin, olisiko myymättömien sahatavarapakettien varastointi satamassa jatkuvana varastointina mahdollista ja jos niin miten se käytännössä toteutetaan sekä myöhemmin jokaisen sahatavarapaketin kohdistaminen oikealle ostajalle. Varastoinnista ja myymättömien sahatavarapakettien kohdistamisesta oikealle ostajalle, laadin kirjallisen toimintaohjeen aiemmin olleen suullisen toimintaohjeen tilalle.
Työn teoreettinen osuus keskittyy toimitusketjun kuvaamiseen sahatavarapakettien tulologistiikassa sahateollisuudelta satamaan. Empiirisessä osuudessa käsitellään case-yrityksen toimialaa, sahatavarakuormien purkuaikoihin vaikuttavia tekijöitä, esitellään toteutettu purkuaikojen seurantatutkimus sekä selvennetään millä perusteella myymättömiä sahatavarapaketteja varastoidaan.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivistä tutkimusmenetelmää käytettiin toteuttamalla tutkimus sahatavarakuormien purkuajoista 1.-31.10.2013. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä tutkimuksessa käytettiin haastattelua sekä omaa havainnointia. Haastattelujen avulla selvitettiin, miten erilaiset sahatavarakuormat vaikuttavat autokuorman purkujen tehokkuuteen sekä miten myymättömien sahatavarapakettien varastointi on toteutettu aiemmin ja sahatavarapakettien kohdistaminen oikealle ostajalle. Haastattelut toteutettiin avoimena haastatteluna.
Tutkimuksen tuloksena on luotu kehitysehdotus ja se on esitetty vain liitetiedostossa.
Työn teoreettinen osuus keskittyy toimitusketjun kuvaamiseen sahatavarapakettien tulologistiikassa sahateollisuudelta satamaan. Empiirisessä osuudessa käsitellään case-yrityksen toimialaa, sahatavarakuormien purkuaikoihin vaikuttavia tekijöitä, esitellään toteutettu purkuaikojen seurantatutkimus sekä selvennetään millä perusteella myymättömiä sahatavarapaketteja varastoidaan.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivistä tutkimusmenetelmää käytettiin toteuttamalla tutkimus sahatavarakuormien purkuajoista 1.-31.10.2013. Kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä tutkimuksessa käytettiin haastattelua sekä omaa havainnointia. Haastattelujen avulla selvitettiin, miten erilaiset sahatavarakuormat vaikuttavat autokuorman purkujen tehokkuuteen sekä miten myymättömien sahatavarapakettien varastointi on toteutettu aiemmin ja sahatavarapakettien kohdistaminen oikealle ostajalle. Haastattelut toteutettiin avoimena haastatteluna.
Tutkimuksen tuloksena on luotu kehitysehdotus ja se on esitetty vain liitetiedostossa.