Osaamisen kehittämisen mallipohja
Niemelä, Katriina (2014)
Niemelä, Katriina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402092152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402092152
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää tilitoimisto-osaamisen mallipohja, jota voidaan käyttää työkaluna tilitoimistossa. Tutkimusongelma oli mallipohjan sisältö. Mallipohjan sisältö rakennettiin tutkimuksen, kahden löydetyn valmiin mallin ja teorian avulla.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja haastattelumenetelmänä käytettiin strukturoitua kysymyslomaketta, joka perustui teemoihin. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin osaamista, tilitoimistoympäristöä ja osaamisen kehittämistä. Viitekehyksessä esiteltiin myös kaksi erilaista osaamisen kehittämismallia.
Tutkimuksessa haastateltiin neljää eri tilitoimiston edustajaa. Kolme edustajista oli toimitusjohtajia ja yksi edustajista oli KLT-kirjanpitäjä, jolla oli pitkä tilitoimistoura takanaan. Opinnäytetyössä käytettiin myös kolmea taustahaastateltavaa, joista kaksi kuului tutkimushaastateltaviin ja kolmas oli toimitusjohtaja samasta yrityksestä kuin tutkimushaastateltavana oleva KLT-kirjanpitäjä.
Tutkimuksessa ilmeni, että tilitoimiston osaamisalueet olivat kirjanpito, palkanlaskenta, lainsäädäntöosaaminen, tietotekninen osaaminen, asiakaspalvelu, vuorovaikutustaidot, tiedonhakutaidot, ongelmanratkaisutaidot, tilintarkastus, kirjanpidon erikoisosaaminen ja liike-elämän osaaminen. Tutkimuksessa ilmeni myös, että eniten käytetyt osaamisen kehittämisen keinot tilitoimistoissa olivat perehdytys, työnkierto ja sijaisuus, kirjallisuus, tietoiskut, työnohjaus, konferenssit ja seminaarit ja kehityskeskustelut.
Tutkimustulosten ja valmiiden osaamisen kehittämismallien perusteella mallipohjalle määriteltiin yleiset tilitoimiston osaamisalueet ja osaamisen seurannan ja arvioinnin keinot. Tilitoimiston on mahdollista itse määritellä mallipohjaan osaamistasot, osaamisen tavoitteet, osaamisen kehittämisen keinot ja aikataulu, jotta ne soveltuvat juuri sen käyttöön.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja haastattelumenetelmänä käytettiin strukturoitua kysymyslomaketta, joka perustui teemoihin. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin osaamista, tilitoimistoympäristöä ja osaamisen kehittämistä. Viitekehyksessä esiteltiin myös kaksi erilaista osaamisen kehittämismallia.
Tutkimuksessa haastateltiin neljää eri tilitoimiston edustajaa. Kolme edustajista oli toimitusjohtajia ja yksi edustajista oli KLT-kirjanpitäjä, jolla oli pitkä tilitoimistoura takanaan. Opinnäytetyössä käytettiin myös kolmea taustahaastateltavaa, joista kaksi kuului tutkimushaastateltaviin ja kolmas oli toimitusjohtaja samasta yrityksestä kuin tutkimushaastateltavana oleva KLT-kirjanpitäjä.
Tutkimuksessa ilmeni, että tilitoimiston osaamisalueet olivat kirjanpito, palkanlaskenta, lainsäädäntöosaaminen, tietotekninen osaaminen, asiakaspalvelu, vuorovaikutustaidot, tiedonhakutaidot, ongelmanratkaisutaidot, tilintarkastus, kirjanpidon erikoisosaaminen ja liike-elämän osaaminen. Tutkimuksessa ilmeni myös, että eniten käytetyt osaamisen kehittämisen keinot tilitoimistoissa olivat perehdytys, työnkierto ja sijaisuus, kirjallisuus, tietoiskut, työnohjaus, konferenssit ja seminaarit ja kehityskeskustelut.
Tutkimustulosten ja valmiiden osaamisen kehittämismallien perusteella mallipohjalle määriteltiin yleiset tilitoimiston osaamisalueet ja osaamisen seurannan ja arvioinnin keinot. Tilitoimiston on mahdollista itse määritellä mallipohjaan osaamistasot, osaamisen tavoitteet, osaamisen kehittämisen keinot ja aikataulu, jotta ne soveltuvat juuri sen käyttöön.