Customers' values and attitudes regarding environmental sustainability in rural tourism
Laakso, Heidi (2014)
Laakso, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402062097
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakkaiden arvoja ja asenteita ekologisen kestävyyden näkökulmasta maaseutumatkailussa. Tutkimus tehtiin KESMA II -hankkeelle, jonka tarkoituksena on kehittää maaseutumatkailun yrityksien kestävyyttä ja hyödyntää sitä myynnissä ja markkinoinnissa. Yritykset maaseutumatkailussa haluavat kehittää liiketoimintaansa ekologisesta näkökulmasta. Ongelmana on se, että yritykset maaseutumatkailussa eivät tiedä asiakkaiden mielipidettä, mikä haittaa liiketoiminnan jatkuvuutta.
Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jotta saataisiin syvällistä ja hyödyllistä tietoa asiakkaiden arvoista ja asenteista. Kahta erilaista menetelmää käytettiin, päiväkirjaa ja puhelinhaastattelua, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolista ja tarpeellista tietoa asiakkaista. Päiväkirjamenetelmää käytettiin, koska se on hyvä keino saada sellaista tietoa mitä ei muulla tavoin voisi saada. Puhelinhaastattelujen tarkoitus oli saada suoria vastauksia suoriin kysymyksiin ja lisää arvokasta tietoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset ovat tietoisia kestävästä kehityksestä matkailussa, erityisesti ekologisesta kestävyydestä. Tutkimus osoitti, että asiakkaat tukevat maaseutumatkailuyrityksien aikomusta olla ympäristöystävällisempiä, koska asia on nykyään tärkeä. Tulokset antoivat tärkeää tietoa yrityksille toimia asiakkaiden tarpeiden ja näkemysten mukaisesti.
Tuloksia voidaan hyödyntää yritysten asiakaslähtöisessä markkinoinnissa ja palvelun kehittämisessä. Yrittäjät voivat tuloksien perusteella rakentaa asiakasystävällisempiä tuotteita ja palveluita, jotka takaavat sen, että asiakas käyttää samoja palveluita uudestaan.
Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jotta saataisiin syvällistä ja hyödyllistä tietoa asiakkaiden arvoista ja asenteista. Kahta erilaista menetelmää käytettiin, päiväkirjaa ja puhelinhaastattelua, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolista ja tarpeellista tietoa asiakkaista. Päiväkirjamenetelmää käytettiin, koska se on hyvä keino saada sellaista tietoa mitä ei muulla tavoin voisi saada. Puhelinhaastattelujen tarkoitus oli saada suoria vastauksia suoriin kysymyksiin ja lisää arvokasta tietoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset ovat tietoisia kestävästä kehityksestä matkailussa, erityisesti ekologisesta kestävyydestä. Tutkimus osoitti, että asiakkaat tukevat maaseutumatkailuyrityksien aikomusta olla ympäristöystävällisempiä, koska asia on nykyään tärkeä. Tulokset antoivat tärkeää tietoa yrityksille toimia asiakkaiden tarpeiden ja näkemysten mukaisesti.
Tuloksia voidaan hyödyntää yritysten asiakaslähtöisessä markkinoinnissa ja palvelun kehittämisessä. Yrittäjät voivat tuloksien perusteella rakentaa asiakasystävällisempiä tuotteita ja palveluita, jotka takaavat sen, että asiakas käyttää samoja palveluita uudestaan.