Kilpailuetua ja kannattavuutta asiakkuuksista : Asiakkuudenhallinnan kehittäminen, Case Junttan Oy
Inkinen, Olli (2014)
Inkinen, Olli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402052037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402052037
Tiivistelmä
Asiakaslähtöinen liiketoimintamalli on ollut yritysten tavoitteena jo vuosikymmenten ajan. Tarve on viimeaikoina voimistunut toimintaympäristöjen ja jopa talouden teorioiden nopeiden ja jatkuvien muutosten seurauksena. Tämä on puolestaan johtanut markkinointiajattelun muutostarpeeseen. Markkinoinnin määritelmä ja rooli ovat kokeneet kovia muutoksia ja nykyään on yhä enemmän alettu puhua asiakkuusajattelusta perinteisen markkinoinnin sijaan. Asiakkuusajattelu tähtää kannattavien, kestävien ja molemmille osapuolille arvoa tuottavan suhteiden kehittämiseen.
Asiakkuusajatteleva ja -ohjautuva yritys hakee systemaattisesti tasapainoa sen eri intressiryhmien välillä; asiakas, omistaja, henkilöstö, yhteistyökumppanit. Tavoitteena on saada eri sidosryhmät tukemaan yrityksen arvontuotantoa sekä tuottaa arvoa sidosryhmille. Asiakkuusohjautuvuuden ytimessä ovat asiakkuudenhallinnan keskeisimmät elementit; laadukas ja hyödynnettävissä oleva asiakastieto, yhteinen visio ja näkymä asiakkuuksista sekä toimintamallit ja prosessit joilla tähdätään asiakkuuksien arvon kehittymiseen.
Tämän tutkimuksen kohdeyritys Junttan Oy on perinteisesti hakenut kasvua ja kannattavuutta erityisesti tuotteisiin (hydrauliset paalutuskoneet ja laitteet) liittyvän teknologiaosaamisen kautta. Tämä työ pyrkii laadullisen tutkimuksen keinoin selvittämään Junttan Oy:n asiakkuudenhallinnan nykytilaa ja valmiuksia kehittyä kohti asiakkuusohjautuvaa toimintamallia, jolla se voi hakea kannattavuutta ja kasvua teknologisen osaamisen lisäksi.
Työn tavoitteena oli tutkimuksellisen kehittämisen keinoin tuottaa perusteltu kehitysehdotus asiakkuudenhallinnan kehittämiselle.
Tutkimustuloksiin viitaten Junttan Oy:llä on selkeä tarve sekä tahtotila hallinnoida asiakkuuksiaan nykyistä paremmin. Selkeimpinä esteinä nopealle kehittymiselle voidaan nähdä asiakastiedon heikko taso sekä tuoteohjautuva toimintamalli. Kehitysehdotukset perustuvat pääasiassa näiden asioiden edistämiseen ja jatkokehittämiseen.
Asiakkuusajatteleva ja -ohjautuva yritys hakee systemaattisesti tasapainoa sen eri intressiryhmien välillä; asiakas, omistaja, henkilöstö, yhteistyökumppanit. Tavoitteena on saada eri sidosryhmät tukemaan yrityksen arvontuotantoa sekä tuottaa arvoa sidosryhmille. Asiakkuusohjautuvuuden ytimessä ovat asiakkuudenhallinnan keskeisimmät elementit; laadukas ja hyödynnettävissä oleva asiakastieto, yhteinen visio ja näkymä asiakkuuksista sekä toimintamallit ja prosessit joilla tähdätään asiakkuuksien arvon kehittymiseen.
Tämän tutkimuksen kohdeyritys Junttan Oy on perinteisesti hakenut kasvua ja kannattavuutta erityisesti tuotteisiin (hydrauliset paalutuskoneet ja laitteet) liittyvän teknologiaosaamisen kautta. Tämä työ pyrkii laadullisen tutkimuksen keinoin selvittämään Junttan Oy:n asiakkuudenhallinnan nykytilaa ja valmiuksia kehittyä kohti asiakkuusohjautuvaa toimintamallia, jolla se voi hakea kannattavuutta ja kasvua teknologisen osaamisen lisäksi.
Työn tavoitteena oli tutkimuksellisen kehittämisen keinoin tuottaa perusteltu kehitysehdotus asiakkuudenhallinnan kehittämiselle.
Tutkimustuloksiin viitaten Junttan Oy:llä on selkeä tarve sekä tahtotila hallinnoida asiakkuuksiaan nykyistä paremmin. Selkeimpinä esteinä nopealle kehittymiselle voidaan nähdä asiakastiedon heikko taso sekä tuoteohjautuva toimintamalli. Kehitysehdotukset perustuvat pääasiassa näiden asioiden edistämiseen ja jatkokehittämiseen.