UUDEN TUOTTEEN LANSEERAUSPROSESSI : Walki-Biomass Coverin lanseeraussuunnitelma Saksan markkinoille
Laitinen, Rebecca (2014)
Laitinen, Rebecca
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402042019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402042019
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lanseeraussuunnitelma toimeksiantajayritykselle Walki Oy:lle, sillä yritys aikoo tulevaisuudessa mennä tuotteellaan saksalaisille bioenergiamarkkinoille. Tuote on kuusi metriä leveä energiapeite eli risukasakääre, jolla hakkuujätekasoja peittämällä säilytetään jätteiden sisältämä energia-arvo mahdollisimman kauan.
Teoriaosuudessa kartoitettiin lanseerauksen rooli ja ajankohta tuotteen elinkaaressa. Keskeiset käsitteet tuotekehityksestä, tuotteistamisesta ja markkinointivaiheesta käytiin läpi. Lisäksi kartoitettiin lanseeraussuunnitelmassa esiintyvät kohdat.
Opinnäytetyöhön tehtiin markkina-analyysi Saksan bioenergiamarkkinoista. Analyysissa kävi ilmi, että biomassa on suurin lämmitykseen käytettävän energian lähde. Saksan metsäteollisuus on Suomen metsäteollisuuden kokoluokkaa, joten hakkuujätettä syntyy runsaasti peitettäväksi.
Opinnäytetyön kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastateltiin muita yrityksiä eri toimialoilta heidän lanseeraustavoistaan ja -kokemuksistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää uusia tapoja, joita Walki voisi hyödyntää tulevassa lanseerauksessaan. Lisäksi tutkimuksessa etsittiin myös huonoksi koettuja ja riskialttiita tapoja, joita tulevaisuudessa voitaisiin välttää.
Tutkimuksesta selvisi, että eri yrityksillä on lanseeraustavoissa sekä yhteneväisyyksiä että eroavaisuuksia toimialasta riippumatta. Lisäksi selvisi, että monella yrityksellä eri lanseerauksen vaiheet menevät ns. näppituntumalla.
Walki Oy:n antamien ja tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella laadittiin lanseeraussuunnitelma, jossa kartoitettiin lähtökohtatilanne ja muun muassa seuraavat seikat: budjetti, aikataulutus, riskit ja tavoitteet.
Teoriaosuudessa kartoitettiin lanseerauksen rooli ja ajankohta tuotteen elinkaaressa. Keskeiset käsitteet tuotekehityksestä, tuotteistamisesta ja markkinointivaiheesta käytiin läpi. Lisäksi kartoitettiin lanseeraussuunnitelmassa esiintyvät kohdat.
Opinnäytetyöhön tehtiin markkina-analyysi Saksan bioenergiamarkkinoista. Analyysissa kävi ilmi, että biomassa on suurin lämmitykseen käytettävän energian lähde. Saksan metsäteollisuus on Suomen metsäteollisuuden kokoluokkaa, joten hakkuujätettä syntyy runsaasti peitettäväksi.
Opinnäytetyön kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastateltiin muita yrityksiä eri toimialoilta heidän lanseeraustavoistaan ja -kokemuksistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää uusia tapoja, joita Walki voisi hyödyntää tulevassa lanseerauksessaan. Lisäksi tutkimuksessa etsittiin myös huonoksi koettuja ja riskialttiita tapoja, joita tulevaisuudessa voitaisiin välttää.
Tutkimuksesta selvisi, että eri yrityksillä on lanseeraustavoissa sekä yhteneväisyyksiä että eroavaisuuksia toimialasta riippumatta. Lisäksi selvisi, että monella yrityksellä eri lanseerauksen vaiheet menevät ns. näppituntumalla.
Walki Oy:n antamien ja tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella laadittiin lanseeraussuunnitelma, jossa kartoitettiin lähtökohtatilanne ja muun muassa seuraavat seikat: budjetti, aikataulutus, riskit ja tavoitteet.