Sårvårdspatientens tillfredsställelse med vården på Lojo sjukhus : - utarbetande av en enkät
Arnkil, Heidi; Dolan, Carina (2014)
Arnkil, Heidi
Dolan, Carina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031977
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tilaustyö Lohjan sairaalalta. Tämä työ on osana ”Five Star” pro-jektista. Ammattikoulu Arcadan ja Lohjan sairaalan välinen yhteinen projekti. Opinnäytetyön teemana on potilaan tyytyväisyys haavanhoitoon. Tämän työn tarkoitus on kehittää potilastyytyväisyyskysely Lohjan sairaalalle ja sen eri haavanhoitoyksiköiden potilaille. Ongelma tänä päivänä on että haavanhoito on jaettu eri yksiköihin sairaalassa. Työnjako ja vastuu työstä ovat epäselvät. Tämä ei ole kustannustehokasta ja lisäksi tämä hajanainen ja myöhästynyt hoito aiheuttaa potilaalle huonontunutta elämänlaatua. Kyselylomakkeen kehittämisen tarkoitus on mitata potilaan tämän hetken tyytyväisyyttä Lohjan sairaalan ja sen eri yksiköitten tarjoaman haavanhoitoon. Tutkimuksen toteuttaminen, tiedonkeruu ja tiedon analysointi eivät kuulu osana tähän opinnäytetyöhön. Tämän kyselykaavakkeen avulla olisi tarkoitus saada mitattua suurempi kokonaiskuva potilaan tyytyväisyydestä haavanhoitoa koskien. Tutkimuskysymykset opinnäytetyössämme ovat: 1. Mitkä seikat ovat potilaalle tärkeitä kun hän arvioi tyytyväisyyttä hoitoonsa, 2. Miten potilas kokee tämän hetkisen haavanhoidon ja 3. Millä tavalla potilaan taustatekijät vaikuttavat potilaan tyytyväisyyteen. Menetelmänä tässä työssä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeessa on sekä määrällinen että laadullinen näkökulma. Tämä opinnäytetyö on kriittinen yleiskatsaus aikaisempiin tutkimuksiin koskien tätä aihetta. Itse potilastyytyväisyyskyselylomakkeen tarkoitus on mitata yksittäisen potilaan tyytyväisyyttä hoitoon koskien. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Katie Erikssonin teoriaa kärsimyksestä ja Picker instituutin kahdeksan periaatetta jotka luonnehtivat potilaskeskeistä hoitoa.