Nuorisotyön soveltaminen koulun työntekijöiden työotteeksi
Hotokka, Mervi (2014)
Hotokka, Mervi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031960
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä sovitettiin nuorisotyötä yläkoulun työntekijöiden työotteeksi. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta toteutettiin lukuvuosihankkeena mikkeliläisellä 450 oppilaan yläkoululla 2013 – 2014. Kehittämistyön tavoitteena oli nuorten hyvinvoinnin edistäminen koko työyhteisön kasvatuskäytänteitä kehittäen.
Keskeinen osa nuorten elämää on koulu, jonka toiminnassa opetustehtävä korostuu kasvatustehtävän sijaan. Koulun hyvinvointitehtävän tueksi voidaan kokeilla nuorisotyön työtapoja, jos halutaan yhteisöllisempi, osallisempi ja nuoret kohtaavampi koulu. Tässä opinnäytetyössä nuorisotyötä tarjottiin kaikkien työntekijöiden arkeen.
Eri ammattiryhmien osallistumista kasvatukselliseen toimintaan selvitettiin kyselyllä keväällä 2013. Lukuvuosihanke aloitettiin henkilökunnan yhteisellä ideoinnilla työkonferenssissa. Ideoinnin tuloksena asetettiin seitsemän kasvatuksellista tavoitetta, joiden toteutumista arvioitiin kehittämistehtävän edetessä. Teemahaastatteluissa kerättiin henkilökunnalta kokemuksia siitä, soveltuuko nuorisotyön työtapa heidän arkeensa ja millainen vaikuttavuus hankkeella on ollut.
Hankkeen merkittävimpänä tuloksena on tietoisuuden lisääntyminen nuoret kohtaavasta koulusta. Työntekijät olivat ideoineet useita tapoja käydä vilkasta dialogia ja olla nuorten tavoitettavana arjessa. Yhteisöllisyyden ja ryhmädynamiikan tukemista sekä osallisuuden vahvistamista pidettiin tärkeänä osana koulun kulttuuria, mutta niiden toteuttaminen vaatii sitoutumista, voimavaroja ja yhdessä tehtyjä sopimuksia.
Tuloksena voidaan todeta, että nuorisotyö soveltui laajasti koulun ammattiryhmien työskentelyyn sekä yksilö- että yhteisötasolla. Yhteenvetona esitetään visio nuoret kohtaavasta koulusta, jonka arkipäivän tilanteissa näkyy nuorisotyön työote.
Keskeinen osa nuorten elämää on koulu, jonka toiminnassa opetustehtävä korostuu kasvatustehtävän sijaan. Koulun hyvinvointitehtävän tueksi voidaan kokeilla nuorisotyön työtapoja, jos halutaan yhteisöllisempi, osallisempi ja nuoret kohtaavampi koulu. Tässä opinnäytetyössä nuorisotyötä tarjottiin kaikkien työntekijöiden arkeen.
Eri ammattiryhmien osallistumista kasvatukselliseen toimintaan selvitettiin kyselyllä keväällä 2013. Lukuvuosihanke aloitettiin henkilökunnan yhteisellä ideoinnilla työkonferenssissa. Ideoinnin tuloksena asetettiin seitsemän kasvatuksellista tavoitetta, joiden toteutumista arvioitiin kehittämistehtävän edetessä. Teemahaastatteluissa kerättiin henkilökunnalta kokemuksia siitä, soveltuuko nuorisotyön työtapa heidän arkeensa ja millainen vaikuttavuus hankkeella on ollut.
Hankkeen merkittävimpänä tuloksena on tietoisuuden lisääntyminen nuoret kohtaavasta koulusta. Työntekijät olivat ideoineet useita tapoja käydä vilkasta dialogia ja olla nuorten tavoitettavana arjessa. Yhteisöllisyyden ja ryhmädynamiikan tukemista sekä osallisuuden vahvistamista pidettiin tärkeänä osana koulun kulttuuria, mutta niiden toteuttaminen vaatii sitoutumista, voimavaroja ja yhdessä tehtyjä sopimuksia.
Tuloksena voidaan todeta, että nuorisotyö soveltui laajasti koulun ammattiryhmien työskentelyyn sekä yksilö- että yhteisötasolla. Yhteenvetona esitetään visio nuoret kohtaavasta koulusta, jonka arkipäivän tilanteissa näkyy nuorisotyön työote.