Kielitietoinen ja monikulttuurinen oppimisympäristö kasvattajan näkökulmasta : erilaisten menetelmien ja materiaalien käyttö arjessa
Jansson, Krista (2014)
Jansson, Krista
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402031949
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen kasvatushenkilökunnan näkemystä kielitietoisesta ja monikulttuurisesta oppimisympäristöstä. Pyrkimyksenä on selvittää kuinka kasvattaja ymmärtää käsitteet sekä miten nämä näkyvät päiväkodin arjessa. Opinnäytetyössäni pyrin myös selvittämään mitkä tekijät vaikututtavat oppimisympäristön muodostumiseen ja millä keinoilla oppimisympäristön kehittämistä voidaan tukea. Tarkoituksena on myös kartoittaa minkälaisia menetelmiä ja materiaaleja käytetään arjen työssä sekä onko Ota koppi! -ohjelman materiaalia hyödynnetty. Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto opinnäytetyöhön hankittiin vertaishaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistui kuusi varhaiskasvattajaa kolmesta Helsingin kaupungin päiväkodista. Haastattelut suoritettiin syksyn 2013 aikana. Haastattelun teemat koskivat kielitietoisen ja monikulttuurisen oppimisympäristön käsitteen määrittelyä, käsitteiden näkymistä arjessa sekä materiaalien ja menetelmien käyttöä. Analyysimenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistosta ilmeni, että kasvattajat kokevat oppimisympäristön olevan parhaillaan paikka, jossa lapsi tuntee olonsa arvostetuksi. Kasvattajat kokivat, että kielitietoisessa oppimisympäristössä kiinnitetään tarkemmin huomiota lapsen kielenkehitykseen. Monikulttuurisessa oppimisympäristössä erilaiset kulttuurit ovat arjessa läsnä. Kasvattajat kertoivat, että oppimisympäristön muodostamisessa tulisi ottaa huomioon lapsen tausta sekä kiinnostuksen kohteet. Kasvattajat löysivät useita oppimisympäristön kehitystä tukevia keinoja, mutta myös erilaisia oppimisympäristöä haastavia tekijöitä. Ota koppi! -ohjelman materiaalia on hyödynnetty haastateltavien keskuudessa vaihtelevasti. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että kasvattajat ymmärtävät oppimisympäristön kehittämisen merkityksen sekä työntekijän vastuun toiminalle. Kasvattajat kokivat, että suurimmat haasteet oppimisympäristöjen kehittämiselle ovat sellaisia, joihin he eivät pysty vaikuttamaan kuten resurssien puute, tulos tavoitteet ja suuret lapsiryhmät.