”JÄRJEN ÄÄNI” : Opiskelijoiden mielipiteitä verkossa toimivan sähköisen opiskelijahuollon kehittämistä varten
Vainio, Nina (2014)
Vainio, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402011917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402011917
Tiivistelmä
Internet ja tietotekniikka ovat yhä suuremmassa roolissa ihmisten ja oppilaitosten arjessa. Tietoteknisillä ratkaisuilla on pyritty helpottamaan oppilaitosten arkea päivittäisten prosessien hoitamisessa. Toimiva ja monipuolinen opiskelijahuolto on kiinteä osa oppilaitosten opiskelijoilleen tarjoamia palveluita ja opiskelijahuollollisten prosessien laajentaminen verkon kautta tarjottaviksi saattaa olla tulevaisuudessa yhä enenevässä määrin mahdollista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä opiskelijahuollon tarjoamia palveluita opiskelijat toivoisivat saavansa verkkopalveluna tarjottuna ja millä tavalla kyseinen palvelu tulisi rakentaa, jotta se tukisi opiskelijoiden hyvinvointia monipuolisesti opiskelujen aikana ja mahdollisesti myös tulevassa työelämässä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena Porvoon Ammattiopistossa Amistossa. Tutkimusaineisto hankittiin kolmella ryhmähaastattelulla, joihin osallistui yhteensä 20 (N=20) opiskelijaa eri vuosikursseilta, perustutkintoryhmistä ja toimipisteistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista käy ilmi, että opiskelijat kokevat verkossa toimivan sähköisen opiskelijahuollon palvelun voivan tuoda lisäarvoa jo olemassa oleviin opiskelijahuollon palveluihin, mutta se ei saa syrjäyttää tällä hetkellä tarjottavia palveluita. Opiskelijat toivat esiin toivovansa luotettavaa, helposti löydettävää tietoa terveyteen ja hyvinvointiin liittyen, vertaistukea opiskelijahuollon ammattilaisten valvomana, kahdenkeskistä reaaliaikaista tukea ammattilaisilta, sähköisen ajanvarauskalenterin opiskelijahuollon ammattilaisten vastaanotolle, sähköisen ilmoitustaulun sekä erilaisia verkossa täytettäviä terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä päiväkirjoja ja laadukkaita testejä.
Opiskelijat toivat esiin runsaasti mielipiteitään ja konkreettisia kehittämisehdotuksia tulevaa verkkopalvelun kehittämistyötä varten, jotka huomioon ottamalla voidaan kehittää opiskelijoiden näkökulmasta heille mielekästä opiskelijahuollon verkkopalvelua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä opiskelijahuollon tarjoamia palveluita opiskelijat toivoisivat saavansa verkkopalveluna tarjottuna ja millä tavalla kyseinen palvelu tulisi rakentaa, jotta se tukisi opiskelijoiden hyvinvointia monipuolisesti opiskelujen aikana ja mahdollisesti myös tulevassa työelämässä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena Porvoon Ammattiopistossa Amistossa. Tutkimusaineisto hankittiin kolmella ryhmähaastattelulla, joihin osallistui yhteensä 20 (N=20) opiskelijaa eri vuosikursseilta, perustutkintoryhmistä ja toimipisteistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista käy ilmi, että opiskelijat kokevat verkossa toimivan sähköisen opiskelijahuollon palvelun voivan tuoda lisäarvoa jo olemassa oleviin opiskelijahuollon palveluihin, mutta se ei saa syrjäyttää tällä hetkellä tarjottavia palveluita. Opiskelijat toivat esiin toivovansa luotettavaa, helposti löydettävää tietoa terveyteen ja hyvinvointiin liittyen, vertaistukea opiskelijahuollon ammattilaisten valvomana, kahdenkeskistä reaaliaikaista tukea ammattilaisilta, sähköisen ajanvarauskalenterin opiskelijahuollon ammattilaisten vastaanotolle, sähköisen ilmoitustaulun sekä erilaisia verkossa täytettäviä terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä päiväkirjoja ja laadukkaita testejä.
Opiskelijat toivat esiin runsaasti mielipiteitään ja konkreettisia kehittämisehdotuksia tulevaa verkkopalvelun kehittämistyötä varten, jotka huomioon ottamalla voidaan kehittää opiskelijoiden näkökulmasta heille mielekästä opiskelijahuollon verkkopalvelua.