Yritysblogi maineenhallinnan välineenä : Case: ISS Palvelut – yritysblogin käyttöönottoprosessi
Puhakka, Merja (2014)
Puhakka, Merja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401311894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401311894
Tiivistelmä
Hyvä maine on yksi yrityksen menestystekijöistä. Yrityksestä muodostuvaa mielikuvaa voidaan rakentaa ja hallita osittain viestinnän avulla. Maineenhallinnan tulisi olla suunnitelmallista ja tavoitteellista, ja ennen kaikkea toteuttaa kiinteänä osana yrityksen muuta viestintästrategiaa. Uusista viestintäkanavista erityisesti yrityksen ulkoisille sidosryhmille suunnattua blogia on alettu hyödyntää entistä laajemmin tässä tarkoituksessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia miten yritysblogi toimii yrityskuvan vahvistajana ja maineenhallinnan välineenä ja miten se voi tukea yrityksen muuta viestintästrategiaa. Varsinainen tutkimusongelma, josta muodostuu myös työn case-osuuden runko, selvittää ja kuvaa kuinka blogikirjoittamisen prosessi muodostuu ISS Palveluissa.
Työn teoriaosuus painottuu vahvasti maineenhallinnan sekä vastuullisuusviestinnän teorioihin sekä blogiviestinnän vaikuttavuuteen ja sen mittaamiseen. Teoriaan nojautuen voidaan todeta, että yritysblogeilla on merkitystä yrityksen maineenhallinan ja sidosryhmäsuhteiden kehittämisen kannalta.
Caseosuudessa tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tapaustutkimusta, jossa yrityksen sosiaalisen median nykytilan analyysin ja kilpailijoiden benchmarkauksen perusteella on tehty prosessikuvaus yritysblogin käyttöönotosta.
Tutkimustuloksena on kuvattu kuusivaiheinen prosessi, joka ISS Palveluiden suositellaan toteuttavan osana yritysblogin käyttöönottoa. Opinnäytetyön liitteeksi on koottu blogin ylläpitäjälle sekä tuleville kirjoittajille ohjeita siitä, kuinka menestyvä yritysblogi rakennetaan ja kuinka verkkoon kirjoitetaan tekstejä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia miten yritysblogi toimii yrityskuvan vahvistajana ja maineenhallinnan välineenä ja miten se voi tukea yrityksen muuta viestintästrategiaa. Varsinainen tutkimusongelma, josta muodostuu myös työn case-osuuden runko, selvittää ja kuvaa kuinka blogikirjoittamisen prosessi muodostuu ISS Palveluissa.
Työn teoriaosuus painottuu vahvasti maineenhallinnan sekä vastuullisuusviestinnän teorioihin sekä blogiviestinnän vaikuttavuuteen ja sen mittaamiseen. Teoriaan nojautuen voidaan todeta, että yritysblogeilla on merkitystä yrityksen maineenhallinan ja sidosryhmäsuhteiden kehittämisen kannalta.
Caseosuudessa tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tapaustutkimusta, jossa yrityksen sosiaalisen median nykytilan analyysin ja kilpailijoiden benchmarkauksen perusteella on tehty prosessikuvaus yritysblogin käyttöönotosta.
Tutkimustuloksena on kuvattu kuusivaiheinen prosessi, joka ISS Palveluiden suositellaan toteuttavan osana yritysblogin käyttöönottoa. Opinnäytetyön liitteeksi on koottu blogin ylläpitäjälle sekä tuleville kirjoittajille ohjeita siitä, kuinka menestyvä yritysblogi rakennetaan ja kuinka verkkoon kirjoitetaan tekstejä.