TIETOA TUPAKOINNISTA: : Teemapäivä kahdeksasluokkalaisille
Rintala, Anita (2014)
Rintala, Anita
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401311889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401311889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen tupakkavalistuspäivä kahdeksasluokkalaisille Teuvan yläkoululla. Tupakkavalistuspäivän tarkoituksena oli tuoda nuorille tietoa tupakoinnista ja sen haitallisuudesta käyttäen toiminnallisia menetelmiä. Tavoitteena oli saada nuoret pohtimaan omaa tupakointiaan ja ehkäistä tupakoinnin aloittaminen. Teemapäivällä pyrittiin lisäämään nuoren kiinnostusta omasta terveydestään, sekä vaikuttamaan nuorten asenteisiin ja tietoihin tupakointia kohtaan.
Työn teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa tupakoinnin haitoista, ehkäisevästä päihdetyöstä ja tupakoinnin lopettamisesta. Teemapäivä toteutettiin lokakuussa 2013 ja päivään osallistui 50 nuorta. Päivä järjestettiin yhteistyössä Ehyt ry:n, kouluterveydenhuollon, hammashuollon ja nuorisotyön kanssa.
Oppilaille teetettiin lyhyt strukturoitu kyselylomake, jolla kerättiin tietoa teemapäivän vaikuttavuudesta. Kyselyssä nuorilta kysyttiin heidän mielipidettään tunnin aiheen tärkeydestä, lisätiedon tarpeesta, sekä uuden tiedon saannista. Yli 70 prosenttia nuorista koki tunnin aiheen tärkeäksi ja yli puolet oppilaista oli saanut tunnin aikana uutta tietoa. Tunnin jälkeen harva (n. 10 %) nuorista koki tarvitsevansa lisää tietoa.
Työn teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa tupakoinnin haitoista, ehkäisevästä päihdetyöstä ja tupakoinnin lopettamisesta. Teemapäivä toteutettiin lokakuussa 2013 ja päivään osallistui 50 nuorta. Päivä järjestettiin yhteistyössä Ehyt ry:n, kouluterveydenhuollon, hammashuollon ja nuorisotyön kanssa.
Oppilaille teetettiin lyhyt strukturoitu kyselylomake, jolla kerättiin tietoa teemapäivän vaikuttavuudesta. Kyselyssä nuorilta kysyttiin heidän mielipidettään tunnin aiheen tärkeydestä, lisätiedon tarpeesta, sekä uuden tiedon saannista. Yli 70 prosenttia nuorista koki tunnin aiheen tärkeäksi ja yli puolet oppilaista oli saanut tunnin aikana uutta tietoa. Tunnin jälkeen harva (n. 10 %) nuorista koki tarvitsevansa lisää tietoa.