Designing a Booking System for Media Agency Use
Ahonen, Riina (2014)
Ahonen, Riina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301866
Tiivistelmä
Mainonnanvarausjärjestelmän suunnittelu mediatoimistokäyttöön
Tutkimuksen tarkoitus on kuvata käyttäjäystävällisen mainonnanvarausjärjestelmän suunnitteluprosessi. Mainonnanvarausjärjestelmä on järjestelmä, jota mediatoimistot käyttävät vara-tessaan televisiomainoskampanjoita. Suomen kaupallisen televisiokentän suurimmat toimijat ovat MTV, Nelonen Media, SBS Discovery Channels ja FOX International Channels. Mainosmyynti on merkittävä osa kaupallisten medioiden liiketoimintaa.
Työnantajani FOX International Channels (FIC) on suhteellisen uusi yritys Suomessa. FOX-kanava aloitti lähetykset Suomessa huhtikuussa 2012. FIC on vakiinnuttanut paikkansa keskikokoisena kanavana. Tällä hetkellä FIC:lla ei ole tarjota mainonnanvarausjärjestelmää mediatoimistojen käyttöön vaan televisiomainoskampanjat varataan sähköpostin välityksellä. Tapa on hidas ja se lisää virheiden mahdollisuutta.
Kesällä 2013 FIC vaihtoi sisäisen mainonnanhallintajärjestelmän. Siihen lisätään kevään 2014 aikana moduuli, joka toimii kuten extranet. Tämä moduuli mahdollistaa kampanjabuukkauksen suoraan mediatoimistoista.
Tutkimuksen teoreettinen osa käsittelee kahta järjestelmäsuunnittelun metodia: Interactive System Design -menetelmää ja Contextual Design -menetelmää. Käytännön osassa käydään läpi, miten näiden kahden metodin yhdistelmää voidaan käyttää buukkausjärjestelmän suunnittelussa. Tutkimusmenetelminä on käytetty semi-strukturoituja kvalitatiivisia haastatteluja ja benchmarkingia.
Tutkimustuloksista käy ilmi, minkälaisia toiminnallisuuksia buukkausjärjestelmässä täytyisi olla. Seuraava vaihe buukkausjärjestelmän kehitysprosessissa on testaus paperiprototyyppien avulla.
Tutkimuksen tarkoitus on kuvata käyttäjäystävällisen mainonnanvarausjärjestelmän suunnitteluprosessi. Mainonnanvarausjärjestelmä on järjestelmä, jota mediatoimistot käyttävät vara-tessaan televisiomainoskampanjoita. Suomen kaupallisen televisiokentän suurimmat toimijat ovat MTV, Nelonen Media, SBS Discovery Channels ja FOX International Channels. Mainosmyynti on merkittävä osa kaupallisten medioiden liiketoimintaa.
Työnantajani FOX International Channels (FIC) on suhteellisen uusi yritys Suomessa. FOX-kanava aloitti lähetykset Suomessa huhtikuussa 2012. FIC on vakiinnuttanut paikkansa keskikokoisena kanavana. Tällä hetkellä FIC:lla ei ole tarjota mainonnanvarausjärjestelmää mediatoimistojen käyttöön vaan televisiomainoskampanjat varataan sähköpostin välityksellä. Tapa on hidas ja se lisää virheiden mahdollisuutta.
Kesällä 2013 FIC vaihtoi sisäisen mainonnanhallintajärjestelmän. Siihen lisätään kevään 2014 aikana moduuli, joka toimii kuten extranet. Tämä moduuli mahdollistaa kampanjabuukkauksen suoraan mediatoimistoista.
Tutkimuksen teoreettinen osa käsittelee kahta järjestelmäsuunnittelun metodia: Interactive System Design -menetelmää ja Contextual Design -menetelmää. Käytännön osassa käydään läpi, miten näiden kahden metodin yhdistelmää voidaan käyttää buukkausjärjestelmän suunnittelussa. Tutkimusmenetelminä on käytetty semi-strukturoituja kvalitatiivisia haastatteluja ja benchmarkingia.
Tutkimustuloksista käy ilmi, minkälaisia toiminnallisuuksia buukkausjärjestelmässä täytyisi olla. Seuraava vaihe buukkausjärjestelmän kehitysprosessissa on testaus paperiprototyyppien avulla.