Myynninedistämisviikon suunnittelu, toteutus ja arviointi : Tutkimus K-market Lentävänniemelle
Koski, Laura; Väisänen, Henri (2014)
Koski, Laura
Väisänen, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401291820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401291820
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kauppias Sanna Kuusenojalle. Työn aiheena on myynninedistämisviikon suunnittelu, toteutus ja arviointi. Tutkimus on tehty K-market Lentävänniemelle. Myynninedistämisviikko järjestettiin Lentävänniemen K-marketilla Tampereella 22–28.10.2012.
Työn päätavoitteena oli suunnitella ja järjestää onnistunut tapahtumaviikko myynnillisesti. Työn tarkoituksena on selvittää miten tapahtuma järjestetään. Työssä kuvataan tapahtumaviikon järjestämisprosessia vaihe vaiheelta. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen.
Työssä on käytetty osittain sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoja on kerätty haastattelemalla kauppiasta sekä Keskon liikkeenjohdon neuvojaa. Toteutuneita myynnin kehityksiä, katteita ja kateprosentteja, asiakasmääriä ja keskiostoksia analysoitiin Excel-ohjelman avulla.
Teoreettinen viitekehys pohjautui myynninedistämisen ja markkinointiviestinnän teoriaan sekä tapahtuman järjestämisen ja tapahtumamarkkinoinnin lähdekirjallisuuteen. Työssä perehdyttiin kokonaisvaltaisesti tapahtuman järjestämiseen liittyvään lähdeaineistoon ja sovellettiin sitä toimeksiantoon.
Tapahtumaviikon onnistumista on arvioitu myyntilukujen avulla. Tavoite ei aivan toteutunut, mikä oli 10 %:n myynninkehitys viikolla 43 vuonna 2012 verrattuna vuoden 2011 vastaavaan viikkoon. Työssä on lopuksi arvioitu subjektiivisesti sitä, missä asioissa olisi ollut parantamisen varaa tapahtumaviikkoa koskien.
Opinnäytetyö sisältää salassa pidettävää aineistoa erillisenä tausta-aineistona.
Työn päätavoitteena oli suunnitella ja järjestää onnistunut tapahtumaviikko myynnillisesti. Työn tarkoituksena on selvittää miten tapahtuma järjestetään. Työssä kuvataan tapahtumaviikon järjestämisprosessia vaihe vaiheelta. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen.
Työssä on käytetty osittain sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoja on kerätty haastattelemalla kauppiasta sekä Keskon liikkeenjohdon neuvojaa. Toteutuneita myynnin kehityksiä, katteita ja kateprosentteja, asiakasmääriä ja keskiostoksia analysoitiin Excel-ohjelman avulla.
Teoreettinen viitekehys pohjautui myynninedistämisen ja markkinointiviestinnän teoriaan sekä tapahtuman järjestämisen ja tapahtumamarkkinoinnin lähdekirjallisuuteen. Työssä perehdyttiin kokonaisvaltaisesti tapahtuman järjestämiseen liittyvään lähdeaineistoon ja sovellettiin sitä toimeksiantoon.
Tapahtumaviikon onnistumista on arvioitu myyntilukujen avulla. Tavoite ei aivan toteutunut, mikä oli 10 %:n myynninkehitys viikolla 43 vuonna 2012 verrattuna vuoden 2011 vastaavaan viikkoon. Työssä on lopuksi arvioitu subjektiivisesti sitä, missä asioissa olisi ollut parantamisen varaa tapahtumaviikkoa koskien.
Opinnäytetyö sisältää salassa pidettävää aineistoa erillisenä tausta-aineistona.