Ohjaaja on kuin matkaopas - näkökulmia tekstilähtöiseen esitysprosessiin
Soikkeli, Tomi (2013)
Soikkeli, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401261715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401261715
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ohjaajuutta ja tekstilähtöistä esitysprosessia. Työssä tutkitaan havainnollistavien esimerkkien kautta tekijän ohjaajuutta ja sitä, miten se on rakentunut. Esitysprosessin kuvaaminen on olennainen osa opinnäytetyötä.
Opinnäytetyössä kirjoittaja perehtyy omaan historiaansa ja tutkii vaikutteita, joita on saanut ohjaajuuteensa vuosien varrella. Työ keskittyy pääosin 2012- 2013 väliselle ajalle, jolloin tekijä käsikirjoitti ja ohjasi näytelmän, Maailman ympäri 81 päivässä. Prosessista on kirjoitettu blogi, joka tukee prosessin kuvaamista. Matkametafora on opinnäytetyössä voimakkaasti mukana ja tekijän ottamat valokuvat korostavat tätä muotoa.
Keskeiseen asemaan työssä nousevat ohjaamisen ja käsikirjoittamisen yhdistelmä ja niiden haasteet. Työssä tarkastellaan ohjaajuuden rakentumista ja tekijän käyttämiä ohjauksellisia ratkaisuja. Omakohtaisuus on olennaista niin käsikirjoitusvaiheessa kuin ohjaustilanteessa. Tekijä korostaa omakohtaisuutta roolityöskentelyssä, jotta näyttelijä voi mahdollisimman paljon ammentaa omasta itsestään.
Työssä pohditaan matkantekoa ja määränpäähän saapumista ja sitä, kumpi on tärkeämpää. Esityksen valmiiksi saaminen on olennaista, mutta prosessikin on merkityksellinen. Työssä tuodaan esille näkökulma elämänikäisestä oppimisesta. Ohjaaja ei ole koskaan täysin valmis.
Opinnäytetyössä kirjoittaja perehtyy omaan historiaansa ja tutkii vaikutteita, joita on saanut ohjaajuuteensa vuosien varrella. Työ keskittyy pääosin 2012- 2013 väliselle ajalle, jolloin tekijä käsikirjoitti ja ohjasi näytelmän, Maailman ympäri 81 päivässä. Prosessista on kirjoitettu blogi, joka tukee prosessin kuvaamista. Matkametafora on opinnäytetyössä voimakkaasti mukana ja tekijän ottamat valokuvat korostavat tätä muotoa.
Keskeiseen asemaan työssä nousevat ohjaamisen ja käsikirjoittamisen yhdistelmä ja niiden haasteet. Työssä tarkastellaan ohjaajuuden rakentumista ja tekijän käyttämiä ohjauksellisia ratkaisuja. Omakohtaisuus on olennaista niin käsikirjoitusvaiheessa kuin ohjaustilanteessa. Tekijä korostaa omakohtaisuutta roolityöskentelyssä, jotta näyttelijä voi mahdollisimman paljon ammentaa omasta itsestään.
Työssä pohditaan matkantekoa ja määränpäähän saapumista ja sitä, kumpi on tärkeämpää. Esityksen valmiiksi saaminen on olennaista, mutta prosessikin on merkityksellinen. Työssä tuodaan esille näkökulma elämänikäisestä oppimisesta. Ohjaaja ei ole koskaan täysin valmis.