Digital Music Distribution Channels for Independent Bands
Sahlman, Jani (2014)
Sahlman, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241703
Tiivistelmä
Digitaaliset musiikin jakelukanavat independent-yhtyeille
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on kuvata erilaiset digitaaliset musiikin jakelukanavat independent-yhtyeille sekä selvittää, miten näitä jakelukanavia voidaan hyödyntää tehokkaasti. Tavoitteena on löytää ajankohtaiset digitaaliset jakelukanavat, jotka ovat independent-yhtyeiden saatavilla. Lisäksi tavoitteena on haastatella musiikin ammattilaisia.
Opinnäytetyön rakenne koostuu johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, erilaisten saatavilla olevien digitaalisen musiikin jakelukanavista, tutkimusmenetelmistä, tutkimustulosten analysoinnista ja työstämisestä, tutkimustuloksista sekä johtopäätöksistä. Teoreettinen keskustelu keskittyy independent-yhtyeiden saatavilla olevien erilaisten digitaalisten musiikin jakelukanavien kuvaamisesta ja lisäksi käsitellään myös erilaisia businessmalleja esiteltyihin jakelukanaviin liittyen.
Opinnäytetyön idea on lähtöisin tekijänsä pitkäaikaisesta musiikin harrastuksesta independent-yhtyeen jäsenenä. Empiirinen aineisto kerättiin valitsemalla teemahaastatteluihin neljä pitkäaikaista musiikin ammattilaista. Nämä nauhoitetut haastattelut purettiin sanasta sanaan ja kategorisoitiin tiettyjen teemojen alle. Tuloksiin perustuen kehitettiin digitaalisen jakelun palvelumalli independent-yhtyeille.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että näitä erilaisia mahdollisia digitaalisen musiikin jakelukanavia independent-yhtyeille voidaan hyödyntää promootion työkaluna. Markkinoinnin roolin tärkeys liittyi näiden jakelukanavien helppoon pääsyyn ja matalaan kustannustasoon, mikä on johtanut ylitarjontaan näillä markkina-alueilla.
Digitaalisista jakeluteistä independent-yhtyeille voidaan todeta, että sosiaalinen media on keskeinen tekijä digitaalisen musiikin jakelussa. Independent-bändin kokonaismenestyksen avaintekijänä on oman tunnettuvuutensa lisääminen sosiaalisessa mediassa. Erottautuminen on myös tärkeää ylitarjonnan tilassa.
Opinnäytetyön tekijä on saanut tärkeitä uusia näkökulmia independent-yhtyeen jäsenenä olemiseen ja sen digitaaliseen musiikin jakeluun tämän opinnäytetyön myötä. Tekijä toivoo, että tämä digitaalisen jakelun palvelumalli independent-yhtyeille antaisi myös muille independent-yhtyeiden jäsenille hyviä vinkkejä ja ohjeita.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana on kuvata erilaiset digitaaliset musiikin jakelukanavat independent-yhtyeille sekä selvittää, miten näitä jakelukanavia voidaan hyödyntää tehokkaasti. Tavoitteena on löytää ajankohtaiset digitaaliset jakelukanavat, jotka ovat independent-yhtyeiden saatavilla. Lisäksi tavoitteena on haastatella musiikin ammattilaisia.
Opinnäytetyön rakenne koostuu johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, erilaisten saatavilla olevien digitaalisen musiikin jakelukanavista, tutkimusmenetelmistä, tutkimustulosten analysoinnista ja työstämisestä, tutkimustuloksista sekä johtopäätöksistä. Teoreettinen keskustelu keskittyy independent-yhtyeiden saatavilla olevien erilaisten digitaalisten musiikin jakelukanavien kuvaamisesta ja lisäksi käsitellään myös erilaisia businessmalleja esiteltyihin jakelukanaviin liittyen.
Opinnäytetyön idea on lähtöisin tekijänsä pitkäaikaisesta musiikin harrastuksesta independent-yhtyeen jäsenenä. Empiirinen aineisto kerättiin valitsemalla teemahaastatteluihin neljä pitkäaikaista musiikin ammattilaista. Nämä nauhoitetut haastattelut purettiin sanasta sanaan ja kategorisoitiin tiettyjen teemojen alle. Tuloksiin perustuen kehitettiin digitaalisen jakelun palvelumalli independent-yhtyeille.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan todeta, että näitä erilaisia mahdollisia digitaalisen musiikin jakelukanavia independent-yhtyeille voidaan hyödyntää promootion työkaluna. Markkinoinnin roolin tärkeys liittyi näiden jakelukanavien helppoon pääsyyn ja matalaan kustannustasoon, mikä on johtanut ylitarjontaan näillä markkina-alueilla.
Digitaalisista jakeluteistä independent-yhtyeille voidaan todeta, että sosiaalinen media on keskeinen tekijä digitaalisen musiikin jakelussa. Independent-bändin kokonaismenestyksen avaintekijänä on oman tunnettuvuutensa lisääminen sosiaalisessa mediassa. Erottautuminen on myös tärkeää ylitarjonnan tilassa.
Opinnäytetyön tekijä on saanut tärkeitä uusia näkökulmia independent-yhtyeen jäsenenä olemiseen ja sen digitaaliseen musiikin jakeluun tämän opinnäytetyön myötä. Tekijä toivoo, että tämä digitaalisen jakelun palvelumalli independent-yhtyeille antaisi myös muille independent-yhtyeiden jäsenille hyviä vinkkejä ja ohjeita.