Ulkoistetun IT-palvelun kehittäminen : Rovaniemen kaupungin oppilasverkon lähitukipalvelu
Kipinoinen, Petri (2013)
Kipinoinen, Petri
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401241688
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on Rovaniemen kaupungin IT-palveluiden kehittäminen koulu-palvelukeskuksen oppilasverkon osalta. Oppilasverkko on ulkoistettu palveluntarjoajalle ja tavoite on selvittää, miten kehittää palvelua vastaamaan kaupungin tavoitteita.
Ulkoistaminen tehtiin porrastetusti, jotta palveluntarjoajalla oli mahdollisuus ottaa kokonaisuus haltuunsa. Käyttäjien kokemuksien mukaan heidän saamansa palvelu ei vastaa odotuksia. Palvelu koettiin hitaaksi eikä palvelu aina vastannut toiveita.
Aineisto opinnäytetyöhön koottiin käyttäjien kokemuksista. Tämän lisäksi tehtiin koulujen TVT-opettajille pienimuotoinen kysely, jossa haluttiin selvittää heidän kokemuksiaan palvelusta, yhteydenotot palveluntarjoajaan, ongelmat ja kehitysideat. Palveluntarjoajalta pyydettiin raportti koulupalvelukeskuksen oppilasverkon vikailmoituksista, jotta saatiin selvyys ilmoitusten määrästä.
Kehittämistyö vaatii kaupungilta ja palveluntarjoajalta omien toimenpiteiden läpikäyntiä sekä myös yhdessä suunniteltavia toimenpiteitä. Kehittämisen kriittisimmiksi osa-alueiksi nousivat palvelun laatu, vasteaika sekä tiedottaminen molemmissa organisaatioissa.
Ulkoistaminen tehtiin porrastetusti, jotta palveluntarjoajalla oli mahdollisuus ottaa kokonaisuus haltuunsa. Käyttäjien kokemuksien mukaan heidän saamansa palvelu ei vastaa odotuksia. Palvelu koettiin hitaaksi eikä palvelu aina vastannut toiveita.
Aineisto opinnäytetyöhön koottiin käyttäjien kokemuksista. Tämän lisäksi tehtiin koulujen TVT-opettajille pienimuotoinen kysely, jossa haluttiin selvittää heidän kokemuksiaan palvelusta, yhteydenotot palveluntarjoajaan, ongelmat ja kehitysideat. Palveluntarjoajalta pyydettiin raportti koulupalvelukeskuksen oppilasverkon vikailmoituksista, jotta saatiin selvyys ilmoitusten määrästä.
Kehittämistyö vaatii kaupungilta ja palveluntarjoajalta omien toimenpiteiden läpikäyntiä sekä myös yhdessä suunniteltavia toimenpiteitä. Kehittämisen kriittisimmiksi osa-alueiksi nousivat palvelun laatu, vasteaika sekä tiedottaminen molemmissa organisaatioissa.