Sankari saappaat jalassa? : - HEMS-lisäkoulutuksen sisällön suunnittelu ensihoitaja (AMK)-tutkinnon suorittaneille
Huusko, Tatu; Hirvisaari, Sami (2014)
Huusko, Tatu
Hirvisaari, Sami
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231657
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella sisältö HEMS (Helicopter Emergency Medical Services)-lisäkoulutukseen. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita käyttäen. Otos on pieni ja tarkoituksena oli kehittää jo olemassa olevaa ensihoitaja (AMK) – koulutusta. Tutkimuksessa keskityttiin vain hoidolliseen toimenkuvaan, sillä lento-operaattoreilla on helikoptereissa työskenteleville omat vaatimukset ja koulutukset. Tavoitteena oli kehittää sisältö koulutukseen, jossa tiedot ja taidot olisivat hoitotason osaamisen ja lääkärin ammattitaidon välillä. Koulutus lisäisi ensihoitajan lääketieteellistä osaamista ja näkemystä.
Tutkimuksen aikana perehdyttiin ensihoidon kehitykseen ja koulutuksen muotoutumiseen Suomessa, Suomen FinnHEMS-toimintaan sekä vertailuna myös Saksan ja Lontoon HEMS-toimintaan. Tutkimuksen asiantuntijoina olivat lääketieteen tohtorit Helena Jäntti ja Jouni Nurmi. Molemmilla on kokemusta FinnHEMS:n toiminnasta. Aineisto kerättiin näiltä asiantuntijoilta teemahaastattelun avulla. Puolistrukturoituihin aihealueisiin haettiin ajatuksia ja ideoita asiantuntijoilta. Aihealueita olivat koulutuksen sisältö, koulutuksen toteutus, lääketieteellinen osaaminen, harjoittelu koulutuksen aikana, resurssit ja koulutuksen hyödyt, testaaminen koulutuksessa ja ammattitaidon ylläpito. Aineisto kerättiin nauhoittamalla haastattelut, jonka jälkeen se analysointiin. Aineisto kirjoitettiin sanasta sanaan ja tästä tekstistä valittiin sisällön kannalta oleelliset asiat. Aineiston analyysin jälkeen suunniteltiin sisältö koulutukseen.
Tutkimustuloksina saatiin vastaukset edellä mainittuihin aihealueisiin. Keskeiset tulokset esitettiin taulukoissa. Haastatteluissa tuli ilmi, että koulutusta voitaisiin hyödyntää myös kenttäjohtajien ja vaativan hoitotason koulutuksissa. Tutkimusta voi käyttää tulevaisuudessa koulutuksen opintosuunnitelman suunnittelussa ja koulutuksen käytännön järjestämisessä. Joitain osa-alueita koulutuksen sisältöehdotuksesta voi käyttää ensihoidon kenttäjohtajien ja vaativan hoitotason koulutuksia kehitettäessä.
Tutkimuksen aikana perehdyttiin ensihoidon kehitykseen ja koulutuksen muotoutumiseen Suomessa, Suomen FinnHEMS-toimintaan sekä vertailuna myös Saksan ja Lontoon HEMS-toimintaan. Tutkimuksen asiantuntijoina olivat lääketieteen tohtorit Helena Jäntti ja Jouni Nurmi. Molemmilla on kokemusta FinnHEMS:n toiminnasta. Aineisto kerättiin näiltä asiantuntijoilta teemahaastattelun avulla. Puolistrukturoituihin aihealueisiin haettiin ajatuksia ja ideoita asiantuntijoilta. Aihealueita olivat koulutuksen sisältö, koulutuksen toteutus, lääketieteellinen osaaminen, harjoittelu koulutuksen aikana, resurssit ja koulutuksen hyödyt, testaaminen koulutuksessa ja ammattitaidon ylläpito. Aineisto kerättiin nauhoittamalla haastattelut, jonka jälkeen se analysointiin. Aineisto kirjoitettiin sanasta sanaan ja tästä tekstistä valittiin sisällön kannalta oleelliset asiat. Aineiston analyysin jälkeen suunniteltiin sisältö koulutukseen.
Tutkimustuloksina saatiin vastaukset edellä mainittuihin aihealueisiin. Keskeiset tulokset esitettiin taulukoissa. Haastatteluissa tuli ilmi, että koulutusta voitaisiin hyödyntää myös kenttäjohtajien ja vaativan hoitotason koulutuksissa. Tutkimusta voi käyttää tulevaisuudessa koulutuksen opintosuunnitelman suunnittelussa ja koulutuksen käytännön järjestämisessä. Joitain osa-alueita koulutuksen sisältöehdotuksesta voi käyttää ensihoidon kenttäjohtajien ja vaativan hoitotason koulutuksia kehitettäessä.