Maatilojen pelastussuunnittelu maatalousalan opetuksessa : Kyselytutkimus maaatalousalan oppilaitoksille
Partanen, Maarit (2014)
Partanen, Maarit
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401231645
Tiivistelmä
Maatalousalan opetuksessa olisi ensiarvoisen tärkeää huomioida maatilan pelastussuunnittelu. Tulevien yrittäjien on tärkeää tiedostaa, ehkäistä, ja myös osata hallita riskejä oikein. Pelastussuunnitelma on asiakirja, joka toimii turvallisuutta kehittävänä työvälineenä.
Suunnitelman laadinta ja päivitys on aina kohteen tai rakennuksen haltijan vastuulla. Pelastussuunnitelman sisältöä ohjaa aina Suomen lainsäädäntö ja se perustuu pelastuslakiin (379/2011) sekä pelastusasetukseen (407/2011). Pelastussuunnitelman tulee sisältää tiedot siitä millä tavoin vaaratilanteita pyritään ennaltaehkäisemään, miten niihin varaudutaan, ja millä tavalla mahdollisia onnettomuus – ja vaaratilanteissa toimitaan.
Suunnitelman laadinnassa on kohteen riskien kartoitus ja arviointi tärkeää, jotta se palvelisi käyttäjäänsä mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti. Suunnitelman avulla on tarkoitus antaa ohjeita ja neuvoja omatoimiseen varautumiseen kaikille kohteessa tai rakennuksessa oleskeleville.
Pelastuslaki uudistui 01.07.2011, tämän vuoksi, jo laaditut, vanhempaan lakiin perustuvat pelastussuunnitelmat on tullut päivittää kahden vuoden kuluessa lain voimaan astumisesta uuden lainsäädännön mukaisiksi.
Maatalousyrittäjän on työssään tärkeä tietää mitä pelastussuunnitteluun ja riskienhallintaan sisältyy. Lisäksi hänen on osattava hyödyntää niitä omassa työskentelyssä. Työhön on koottu perusasioita maatilan pelastussuunnitelmasta ja sen laadinnasta selvittäen mitä maatilan riskienhallinta on. Työssä käydään hieman läpi maatilan suurimpia riskejä ja aiheuttajia.
Opinnäytetyönä laadittiin kartoitus siitä, millaiset ovat maatalousoppilaitosten pelastussuunnitelmien sisällön toteutukset ja miten ne on otettu huomioon opetuksessa.
Näiden vastausten pohjalta saatu aineisto on koottu yhteen ja suoritettu johtopäätelmät toteutuksista ja oppilaitoksilta saaduista kehittämisideoista. Tutkimuksesta selvisi, että oppilaitokset haluaisivat ottaa turvallisuuden vieläkin vahvemmin mukaan opetukseen ja turvallisuus pitäisi huomioida paremmin myös arjen työskentelyssä. Uudessa opetussuunnitelmassa pelastussuunnittelu osa-alue tulee olemaan omana opintokokonaisuutenaan. Aihetta tarkasteltuna vastauksineen ja johtopäätöksineen, oppilaitokset kokivat turvallisuusasiat tärkeänä asiana.
Suunnitelman laadinta ja päivitys on aina kohteen tai rakennuksen haltijan vastuulla. Pelastussuunnitelman sisältöä ohjaa aina Suomen lainsäädäntö ja se perustuu pelastuslakiin (379/2011) sekä pelastusasetukseen (407/2011). Pelastussuunnitelman tulee sisältää tiedot siitä millä tavoin vaaratilanteita pyritään ennaltaehkäisemään, miten niihin varaudutaan, ja millä tavalla mahdollisia onnettomuus – ja vaaratilanteissa toimitaan.
Suunnitelman laadinnassa on kohteen riskien kartoitus ja arviointi tärkeää, jotta se palvelisi käyttäjäänsä mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti. Suunnitelman avulla on tarkoitus antaa ohjeita ja neuvoja omatoimiseen varautumiseen kaikille kohteessa tai rakennuksessa oleskeleville.
Pelastuslaki uudistui 01.07.2011, tämän vuoksi, jo laaditut, vanhempaan lakiin perustuvat pelastussuunnitelmat on tullut päivittää kahden vuoden kuluessa lain voimaan astumisesta uuden lainsäädännön mukaisiksi.
Maatalousyrittäjän on työssään tärkeä tietää mitä pelastussuunnitteluun ja riskienhallintaan sisältyy. Lisäksi hänen on osattava hyödyntää niitä omassa työskentelyssä. Työhön on koottu perusasioita maatilan pelastussuunnitelmasta ja sen laadinnasta selvittäen mitä maatilan riskienhallinta on. Työssä käydään hieman läpi maatilan suurimpia riskejä ja aiheuttajia.
Opinnäytetyönä laadittiin kartoitus siitä, millaiset ovat maatalousoppilaitosten pelastussuunnitelmien sisällön toteutukset ja miten ne on otettu huomioon opetuksessa.
Näiden vastausten pohjalta saatu aineisto on koottu yhteen ja suoritettu johtopäätelmät toteutuksista ja oppilaitoksilta saaduista kehittämisideoista. Tutkimuksesta selvisi, että oppilaitokset haluaisivat ottaa turvallisuuden vieläkin vahvemmin mukaan opetukseen ja turvallisuus pitäisi huomioida paremmin myös arjen työskentelyssä. Uudessa opetussuunnitelmassa pelastussuunnittelu osa-alue tulee olemaan omana opintokokonaisuutenaan. Aihetta tarkasteltuna vastauksineen ja johtopäätöksineen, oppilaitokset kokivat turvallisuusasiat tärkeänä asiana.