Sosiaalisen median hyödyntäminen Hotelli Homelandin markkinoinnissa
Kuivajärvi, Eveliina; Ojala, Minna (2014)
Kuivajärvi, Eveliina
Ojala, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401221611
Tiivistelmä
Hotelli Homeland on pieni ja kodikas huoneistohotelli, joka sijaitsee Tampereen keskustan tuntumassa, Tammelassa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena oli operatiivinen markkinointisuunnitelma Hotelli Homelandille. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli antaa Homelandille keinoja, joilla lisätä yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tavoitteena oli myös jakaa markkinoinnin toteuttamista yhdeltä ihmiseltä koko henkilökunnalle, sekä auttaa yritystä liittämään erilaisia sosiaalisen median sovelluksia markkinointiinsa.
Työ jakautuu tutkimusosuuteen sekä liitteenä olevaan markkinointisuunnitelmaan. Markkinointisuunnitelma jää yrityksen omaan käyttöön, eikä sitä yrityksen pyynnöstä julkaista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, palveluiden markkinointia, sekä markkinointisuunnitelman laatimista. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös sosiaalista mediaa, sekä erilaisia sosiaalisen median sovelluksia, joita yritys voi käyttää markkinoinnissa hyväkseen.
Markkinointisuunnitelman pohjaksi tehtiin markkinointitutkimus, jossa kartoitettiin hotellin asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumuksia. Aineistona käytettiin myös yrityksen toiminnanjohtajan haastattelua. Lisäksi aineistona käytettiin yrityksen itse keräämiä tietoja yrityksen tilasta, tuloksesta ja asiakkaista, sekä Booking.com-sivustoilta kerättyä aineistoa yrityksen asiakkaista ja heidän mielipiteistään.
Kyselyn perusteella voitiin todeta, että suurin osa hotellin asiakkaista käyttää erilaisia sosiaalisen median sovelluksia. Vastauksista käy myös ilmi, että asiakkaat olisivat kiinnostuneita Hotelli Homelandin some-markkinoinnista. Haastattelun perusteella myös yritysjohto olisi valmis sitoutumaan markkinoinnin kehittämiseen sosiaalisessa mediassa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena oli operatiivinen markkinointisuunnitelma Hotelli Homelandille. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli antaa Homelandille keinoja, joilla lisätä yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tavoitteena oli myös jakaa markkinoinnin toteuttamista yhdeltä ihmiseltä koko henkilökunnalle, sekä auttaa yritystä liittämään erilaisia sosiaalisen median sovelluksia markkinointiinsa.
Työ jakautuu tutkimusosuuteen sekä liitteenä olevaan markkinointisuunnitelmaan. Markkinointisuunnitelma jää yrityksen omaan käyttöön, eikä sitä yrityksen pyynnöstä julkaista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, palveluiden markkinointia, sekä markkinointisuunnitelman laatimista. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös sosiaalista mediaa, sekä erilaisia sosiaalisen median sovelluksia, joita yritys voi käyttää markkinoinnissa hyväkseen.
Markkinointisuunnitelman pohjaksi tehtiin markkinointitutkimus, jossa kartoitettiin hotellin asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumuksia. Aineistona käytettiin myös yrityksen toiminnanjohtajan haastattelua. Lisäksi aineistona käytettiin yrityksen itse keräämiä tietoja yrityksen tilasta, tuloksesta ja asiakkaista, sekä Booking.com-sivustoilta kerättyä aineistoa yrityksen asiakkaista ja heidän mielipiteistään.
Kyselyn perusteella voitiin todeta, että suurin osa hotellin asiakkaista käyttää erilaisia sosiaalisen median sovelluksia. Vastauksista käy myös ilmi, että asiakkaat olisivat kiinnostuneita Hotelli Homelandin some-markkinoinnista. Haastattelun perusteella myös yritysjohto olisi valmis sitoutumaan markkinoinnin kehittämiseen sosiaalisessa mediassa.