Arki pienten lasten vastaanottokodissa : lapsen äänen kuuleminen sadutuksen keinoin
Niemi, Marjukka (2014)
Niemi, Marjukka
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401201525
Tiivistelmä
Lapsen omaa kerrontaa kokemuksistaan ja arjesta pidetään sosiaalityössä tärkeänä. Kuitenkin empiiristä tutkimustietoa sijaishuollosta on vain vähän. Alle kouluikäisten kokemuksellista tietoa lastensuojelusta on tutkittu sitäkin vähemmän. Pääpaino tutkimuskohteissa on ollut nuorten, perheiden tai työntekijöiden kokemusten hahmottamisessa.
Tämän opinnäytetyötutkimuksen tavoitteena oli kokemuksellisen tiedon kerääminen Turun pienten lasten vastaanottokodin lapsilta vastaanottokodin arjesta. Suoraan lapsilta saatu kokemusperäinen tieto siitä, mitä asioita lapset itse nostavat tärkeimmiksi aiheiksi vastaanottokodin arjessa, antaa vastaanottokodin henkilökunnalle mahdollisuuden ottaa lasten näkemyksen huomioon, kehittää työtään lapsilähtöisemmäksi sekä ennen kaikkea ymmärtää lasten maailmaa ja lähtökohtia paremmin.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty narratiivisen menetelmän, sadutuksen avulla. Sadutus on väline, joka auttaa kuulemaan lapsen mielessä olevia ajatuksia ja tunnelmia lapsilähtöisesti. Se on kehitetty osallisuuden ja kuuntelun lisäämiseksi ja sen avulla voidaan paremmin ymmärtää lapsen maailmaa. Tutkimukseen osallistui neljä 3-5-vuotiasta lasta, joiden sijoitukset vastaanottokodissa vaihtelivat muutamasta viikosta useampaan kuukauteen.
Aineisto on analysoitu teoriasidonnaisesti. Teoriasidonnaisessa analyysimenetelmässä aineistoa tarkastellaan ensin aineistolähtöisesti, mutta analyysin loppuvaiheessa sitä peilataan johonkin teoreettiseen näkökulmaan. Saduista kävi ilmi, että lasten arki vastaanottokodissa muodostuu perustarpeista, huolenpidosta ja suojelusta, ympäristöstä ja suhteista sekä tekemisestä, vapaa-ajasta ja osallisuudesta. Näitä luokituksia peilattiin Erik Allardin ja Marjatta Bardyn teorioihin hyvinvoinnista.
Tämän opinnäytetyötutkimuksen tavoitteena oli kokemuksellisen tiedon kerääminen Turun pienten lasten vastaanottokodin lapsilta vastaanottokodin arjesta. Suoraan lapsilta saatu kokemusperäinen tieto siitä, mitä asioita lapset itse nostavat tärkeimmiksi aiheiksi vastaanottokodin arjessa, antaa vastaanottokodin henkilökunnalle mahdollisuuden ottaa lasten näkemyksen huomioon, kehittää työtään lapsilähtöisemmäksi sekä ennen kaikkea ymmärtää lasten maailmaa ja lähtökohtia paremmin.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty narratiivisen menetelmän, sadutuksen avulla. Sadutus on väline, joka auttaa kuulemaan lapsen mielessä olevia ajatuksia ja tunnelmia lapsilähtöisesti. Se on kehitetty osallisuuden ja kuuntelun lisäämiseksi ja sen avulla voidaan paremmin ymmärtää lapsen maailmaa. Tutkimukseen osallistui neljä 3-5-vuotiasta lasta, joiden sijoitukset vastaanottokodissa vaihtelivat muutamasta viikosta useampaan kuukauteen.
Aineisto on analysoitu teoriasidonnaisesti. Teoriasidonnaisessa analyysimenetelmässä aineistoa tarkastellaan ensin aineistolähtöisesti, mutta analyysin loppuvaiheessa sitä peilataan johonkin teoreettiseen näkökulmaan. Saduista kävi ilmi, että lasten arki vastaanottokodissa muodostuu perustarpeista, huolenpidosta ja suojelusta, ympäristöstä ja suhteista sekä tekemisestä, vapaa-ajasta ja osallisuudesta. Näitä luokituksia peilattiin Erik Allardin ja Marjatta Bardyn teorioihin hyvinvoinnista.