Designing and illustrating appealing 3D-characters for mobile devices : Creating 3D-character illustrations for a sports themed smart phone game project: ‘Bike & Seek’
Abou Askar, Shareef (2013)
Abou Askar, Shareef
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401191517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401191517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia 3D-hahmojen suunnittelua ja toteutusta mobiilipeleihin ja -sovelluksiin. Olen ollut useamman kuukauden ajan suunnittelemassa ja luomassa 3D-hahmoja, joiden oli tarkoitus esiintyä Bike & Seek -nimisessä älypuhelinpelissä. Hahmot oli tarkoitus ottaa jossain määrin myös osaksi pelin pelattavuutta.
Peliprojekti Bike & Seek, johon viittaan tässä opinnäytetyössä, oli osana Suomen itsenäisyyden juhlarahaston, SITRA:n järjestämää Gesundheit-kilpailua. Kilpailun tarkoituksena oli luoda älypuhelimelle tarkoitettu peli tai sovellus, joka kannustaa ihmisiä liikkumaan ja ylläpitämään terveellistä elämäntapaa. Suurin haaste, jonka kohtasin suunnitteluprosessin aikana, koski houkuttelevien ja mobiilialustalla kiinnostavien hahmojen luomista. Lisäksi haasteita tuottivat pelin urheiluteemassa pysyminen sekä kohdeyleisön, nuorten aikuisten, riittävä huomioiminen.
Oma osuuteni pelin tuottamisessa koostui hahmojen luonnostelusta ja suunnittelusta sekä yksittäisten hahmokuvitusten lopullisesta toteutuksesta. Näistä tehtävistä muodostuu myös opinnäytetyöni käytännön osuus. Haastellisimmiksi vaiheiksi projektissa ilmenivät hahmon persoonallisuuden luominen ja visuaalinen tyylittely. Tavoitteenani oli luoda koominen ja kohdeyleisölle mielenkiintoinen hahmo, samalla noudattaen tiettyä yksinkertaista visuaalista tyyliä, joka täyttää mobiilialustan visuaaliset vaatimukset ja ottaa huomioon sen rajoitukset.
Tämän kirjallisen työn tarkoituksena on antaa lukijalle tietoa 3D hahmosuunnittelusta ja niistä tavoista, joilla suunnittelija voi soveltaa tietojaan ja osaamistaan täyttämään tietyn alustan, kuten iOS-mobiilialustan standardit samalla käyttäjät huomioon ottaen ja halutun teeman säilyttäen. Toivon vilpittömästi, että tämä opinnäytetyö tarjoaa sekä tuleville 3D-animaatio-opiskelijoille että muillekin hahmoista kiinnostuneille visuaalisen median opiskelijoille etumatkaa tarkoituksen- ja formaatinmukaiseen hahmosuunnitteluun sekä auttaa opiskelijoita löytämään keinoja hyödyntää omaa taiteellista ja teknistä osaamista millä alustalla tahansa. Kun tämä on saavutettu, hahmojen toteutuksen ei pitäisi tuntua kamppailulta vaan luovalta prosessilta täynnä mahdollisuuksia.
Peliprojekti Bike & Seek, johon viittaan tässä opinnäytetyössä, oli osana Suomen itsenäisyyden juhlarahaston, SITRA:n järjestämää Gesundheit-kilpailua. Kilpailun tarkoituksena oli luoda älypuhelimelle tarkoitettu peli tai sovellus, joka kannustaa ihmisiä liikkumaan ja ylläpitämään terveellistä elämäntapaa. Suurin haaste, jonka kohtasin suunnitteluprosessin aikana, koski houkuttelevien ja mobiilialustalla kiinnostavien hahmojen luomista. Lisäksi haasteita tuottivat pelin urheiluteemassa pysyminen sekä kohdeyleisön, nuorten aikuisten, riittävä huomioiminen.
Oma osuuteni pelin tuottamisessa koostui hahmojen luonnostelusta ja suunnittelusta sekä yksittäisten hahmokuvitusten lopullisesta toteutuksesta. Näistä tehtävistä muodostuu myös opinnäytetyöni käytännön osuus. Haastellisimmiksi vaiheiksi projektissa ilmenivät hahmon persoonallisuuden luominen ja visuaalinen tyylittely. Tavoitteenani oli luoda koominen ja kohdeyleisölle mielenkiintoinen hahmo, samalla noudattaen tiettyä yksinkertaista visuaalista tyyliä, joka täyttää mobiilialustan visuaaliset vaatimukset ja ottaa huomioon sen rajoitukset.
Tämän kirjallisen työn tarkoituksena on antaa lukijalle tietoa 3D hahmosuunnittelusta ja niistä tavoista, joilla suunnittelija voi soveltaa tietojaan ja osaamistaan täyttämään tietyn alustan, kuten iOS-mobiilialustan standardit samalla käyttäjät huomioon ottaen ja halutun teeman säilyttäen. Toivon vilpittömästi, että tämä opinnäytetyö tarjoaa sekä tuleville 3D-animaatio-opiskelijoille että muillekin hahmoista kiinnostuneille visuaalisen median opiskelijoille etumatkaa tarkoituksen- ja formaatinmukaiseen hahmosuunnitteluun sekä auttaa opiskelijoita löytämään keinoja hyödyntää omaa taiteellista ja teknistä osaamista millä alustalla tahansa. Kun tämä on saavutettu, hahmojen toteutuksen ei pitäisi tuntua kamppailulta vaan luovalta prosessilta täynnä mahdollisuuksia.