How to enter the South Korean market from a viewpoint of a Finnish firm
Mäkelä, Anna (2014)
Mäkelä, Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171501
Tiivistelmä
Tämä on Anna Mäkelän opinnäytetyö, joka kirjoitettiin Etelä-Koreassa vuotena 2013. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan miten Suomen yritykset laajentavat Etelä-Korean mark-kinoille, ja Etelä-Korean markkina-alueen ominaisuuksia. Tutkimus keskittyy vain siihen miten suomalaiset yrityksen laajentavat toimintaansa Etelä-Koreaan, ja pätee täten vain suomalaisille yrityksille. Työn empiirinen osa on tehty face-to-face haastatteluilla. Haasta-teltavia on kuusi ja he ovat kaikki suomalaisista yrityksistä, jotka ovat laajentaneet toimin-tansa Etelä-Koreaan.
Kansainvälistymisprosessi tutkii sitä, miten yritys laajentaa toimintaansa kansainväliselle markkina-alueelle. Yrityksen ominaisuudet kuten koko, kansainvälistymisaste, ja syyt kansainvälistymiseen, ovat tärkeitä siinä miten se pyrkii uudelle markkina-alueelle. On olemassa erilaisia laajentamistapoja, jotka voidaan jaotella seuraavasti: vientitavat, kes-kiasteen tavat sekä hierarkkiset tavat.
Etelä-Korea on väkirikas maa Aasiassa, joka on edelleen sotatilassa Pohjois-Korean kanssa. Maan virallinen kieli on Hangul ja Etelä-Koreassa on erityisiä piirteitä, jotka tulee huomioida. Etelä-Korea on myös vahvan kilpailun ja protektionismin sisältävä markki-na-alue.
Haastatteluiden perusteella Etelä-Koreaan pyrkii jo kansainvälistyneet suomalaiset yri-tykset, joilla on jo toimintaa Etelä-Korean lähimaissa, sekä ne joilla on vaadittavat re-surssit. Pääasiassa yritykset käyttävät aluksi myyntiedustajaa Etelä-Koreassa, jonka jäl-keen he käyttävät hierarkkisia muotoja, kuten oman sisaryhtiön perustamista. Etelä-Korean ja Suomen välillä on iso fyysinen ja fysiologinen välimatka, ja ongelmia tuottavat yleensä HRM, korealaisten yritysten protektionismi, sekä kulttuurilliset ja kielelliset on-gelmat. Kannattavuuden kannalta tärkeää on tehdä laajaa tutkimustyötä, löytää oikea markkinapotentiaali sekä oikeat liikesuhteet ja työvoima.
Tulokset vastaavat odotettua, mutta työ olisi parempi jos haastatteluja olisi saatu enem-män. Haastattelujen saaminen osoittautua odoteltua hankalammaksi, ja tutkimus eteni oletettua hitaammin. Aihetta voi tutkia lisää laajentamalla haastateltuja yrityksiä muiden maiden yrityksiin ja vertailemalla niitä sitten suomalaisen yrityksien laajentamisstrategioi-hin.
Kansainvälistymisprosessi tutkii sitä, miten yritys laajentaa toimintaansa kansainväliselle markkina-alueelle. Yrityksen ominaisuudet kuten koko, kansainvälistymisaste, ja syyt kansainvälistymiseen, ovat tärkeitä siinä miten se pyrkii uudelle markkina-alueelle. On olemassa erilaisia laajentamistapoja, jotka voidaan jaotella seuraavasti: vientitavat, kes-kiasteen tavat sekä hierarkkiset tavat.
Etelä-Korea on väkirikas maa Aasiassa, joka on edelleen sotatilassa Pohjois-Korean kanssa. Maan virallinen kieli on Hangul ja Etelä-Koreassa on erityisiä piirteitä, jotka tulee huomioida. Etelä-Korea on myös vahvan kilpailun ja protektionismin sisältävä markki-na-alue.
Haastatteluiden perusteella Etelä-Koreaan pyrkii jo kansainvälistyneet suomalaiset yri-tykset, joilla on jo toimintaa Etelä-Korean lähimaissa, sekä ne joilla on vaadittavat re-surssit. Pääasiassa yritykset käyttävät aluksi myyntiedustajaa Etelä-Koreassa, jonka jäl-keen he käyttävät hierarkkisia muotoja, kuten oman sisaryhtiön perustamista. Etelä-Korean ja Suomen välillä on iso fyysinen ja fysiologinen välimatka, ja ongelmia tuottavat yleensä HRM, korealaisten yritysten protektionismi, sekä kulttuurilliset ja kielelliset on-gelmat. Kannattavuuden kannalta tärkeää on tehdä laajaa tutkimustyötä, löytää oikea markkinapotentiaali sekä oikeat liikesuhteet ja työvoima.
Tulokset vastaavat odotettua, mutta työ olisi parempi jos haastatteluja olisi saatu enem-män. Haastattelujen saaminen osoittautua odoteltua hankalammaksi, ja tutkimus eteni oletettua hitaammin. Aihetta voi tutkia lisää laajentamalla haastateltuja yrityksiä muiden maiden yrityksiin ja vertailemalla niitä sitten suomalaisen yrityksien laajentamisstrategioi-hin.