Service design as an approach for recognizing blue ocean
Koskelo, Minna (2013)
Koskelo, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena on selvittää ja näyttää miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää uuden markkinatilan ja strategisten liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamiseen. Palvelumarkkinoinnin puolella on tutkittu arvon muodostumista ja opinnäytetyön tavoitteeseen on sisällytetty myös arvon muodostumisen viimeisimmän teorian tuominen strategiselle tasolle, jonka palvelumuotoilun käytännöllinen lähestyminen mahdollistaa.
Opinnäytetyö koostu johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, esimerkkiyrityksen esittelystä, tutkimusmenetelmästä, tuloksista ja johtopäätöksistä. Teoreettinen keskustelu koostuu paradigman muutoksesta arvon luomisessa, sinisen meren strategiasta sekä palvelumuotoilusta.
Tavoitetta lähdettiin tutkimaan esimerkkiyrityksen kautta palvelumuotoiluajattelua hyödyn-tämällä. Esimerkkiyritys on Human@Work. Palvelumuotoiluajattelu on opinnäytetyössä sekä menetelmänä että teoriana. Palvelumuotoilussa huomioidaan viimeaikainen keskustelu arvon muodostuksesta ja lähestyminen on ennen kaikkea ihmiskeskeinen, joka on keskeistä arvon muodostuksen paradigman muutoksessa. Uuden markkinatilan tunnistamiseksi tutkittiin asiakkaiden arvon muodostusta ja tarpeita. Dataa kerättiin internet-pohjaisen kyselyn kautta, jo-hon vastasi 28 henkilöä. Tämän lisäksi tehtiin työpöytätyöskentelyä. Data analysoitiin hyödyn-tämällä palvelumuotoilun työkaluja affinity diagramia ja persoonia. Tuloksien pohjalta järjestettiin ideointi-työpaja sidosryhmille ja potentiaalisille asiakkaille, jossa pyrittiin edelleen syventämään ymmärrystä asiakastarpeista ja toimialasta. Persoonat valittiin päätyökaluksi, sillä ne tarjoavat mahdollisuuden tarkastella uuden markkinatilan luomista asiakasnäkökulmasta käsin.
Opinnäytetyön lopputuloksena palvelumuotoiluprosessia hyödyntämällä Human@Workille teh-tiin sinisen meren strategiaprofiili, jonka avulla uusi markkinatila tunnistettiin. Prosessissa huomioitiin arvon muodostuksen paradigman muutos ja sininen meri tunnistettiin asiakasläh-töisesti. Human@Work lanseerattiin syksyllä 2012. Lanseerauksen jälkeen tehtiin vielä asian-tuntijahaastattelut arvioimaan ja validoimaan tehtyjä valintoja palvelumuotoilun periaattei-den mukaisesti. Palvelumuotoilussa ajatellaan, että palvelu ei ole koskaan valmis, vaan sitä voi aina kehittää ja parantaa. Tätä näkemystä sovellettiin tässä opinnäytetyössä strategiaan.
Opinnäytetyö koostu johdannosta, teoreettisesta viitekehyksestä, esimerkkiyrityksen esittelystä, tutkimusmenetelmästä, tuloksista ja johtopäätöksistä. Teoreettinen keskustelu koostuu paradigman muutoksesta arvon luomisessa, sinisen meren strategiasta sekä palvelumuotoilusta.
Tavoitetta lähdettiin tutkimaan esimerkkiyrityksen kautta palvelumuotoiluajattelua hyödyn-tämällä. Esimerkkiyritys on Human@Work. Palvelumuotoiluajattelu on opinnäytetyössä sekä menetelmänä että teoriana. Palvelumuotoilussa huomioidaan viimeaikainen keskustelu arvon muodostuksesta ja lähestyminen on ennen kaikkea ihmiskeskeinen, joka on keskeistä arvon muodostuksen paradigman muutoksessa. Uuden markkinatilan tunnistamiseksi tutkittiin asiakkaiden arvon muodostusta ja tarpeita. Dataa kerättiin internet-pohjaisen kyselyn kautta, jo-hon vastasi 28 henkilöä. Tämän lisäksi tehtiin työpöytätyöskentelyä. Data analysoitiin hyödyn-tämällä palvelumuotoilun työkaluja affinity diagramia ja persoonia. Tuloksien pohjalta järjestettiin ideointi-työpaja sidosryhmille ja potentiaalisille asiakkaille, jossa pyrittiin edelleen syventämään ymmärrystä asiakastarpeista ja toimialasta. Persoonat valittiin päätyökaluksi, sillä ne tarjoavat mahdollisuuden tarkastella uuden markkinatilan luomista asiakasnäkökulmasta käsin.
Opinnäytetyön lopputuloksena palvelumuotoiluprosessia hyödyntämällä Human@Workille teh-tiin sinisen meren strategiaprofiili, jonka avulla uusi markkinatila tunnistettiin. Prosessissa huomioitiin arvon muodostuksen paradigman muutos ja sininen meri tunnistettiin asiakasläh-töisesti. Human@Work lanseerattiin syksyllä 2012. Lanseerauksen jälkeen tehtiin vielä asian-tuntijahaastattelut arvioimaan ja validoimaan tehtyjä valintoja palvelumuotoilun periaattei-den mukaisesti. Palvelumuotoilussa ajatellaan, että palvelu ei ole koskaan valmis, vaan sitä voi aina kehittää ja parantaa. Tätä näkemystä sovellettiin tässä opinnäytetyössä strategiaan.