Venäläisten ostoskäyttäytyminen Kemi-Tornio-alueella
Raappana, Senja (2014)
Raappana, Senja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171473
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on venäläisten ostoskäyttäytyminen Kemi-Tornio-alueella. Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää Kemi-Tornio-alueella käyvien venäläisten ostoskäyttäytymistä, heidän mielipiteitään ja parannusehdotuksiaan yritysten tuoteva-likoimasta ja palveluista.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus. Tutkimuksessani keskityn venäläisten ostoskäyttäytymiseen haastatteluaineiston ja teorian perusteella.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin haastatteluilla puolistrukturoitua haastattelulomaketta käyttäen. Teoreettinen tutkimusaineisto on koottu kirjallisuuden, Internet-lähteiden ja lehtiartikkeleiden avulla. Haastatteluihin osallistui 19 ostosmatkailijaa ja kuusi paikallista yritystä.
Tutkimustulosten mukaan Kemi-Tornio-alueella käyvät ostosmatkailijat ovat 41–60 –vuotiaita niin nais- kuin miesvakiokävijöitä. Venäläisten ostosmatkailijoiden käyntitiheydet ovat keskimäärin kerran viikossa tai kerran kuukaudessa. Suosituin kulkuväline on auto tai minibussi. He ovat tyytyväisiä paikallisten yritysten tarjontaan sekä valikoimaan ja erityisesti hyvään asiakaspalveluun. Heillä on vuosien saatossa muodostunut hyviä suhteita yrityksiin ja heillä on laaja tuttavapiiri Kemi-Tornio-alueella mikä osaltaan vaikuttaa siihen että he tulevat juuri tänne. Rajoittavina tekijöinä nousi esille verovapaan viennin painoraja, mikä vaikuttaa taas siihen kuinka useasti vierailevat Kemi-Tornio-alueella. Tax freellä ja invoice-kaupalla on myös merkitystä ostosten tekoon.
Parannusehdotukseni paikallisille yrityksille olisi venäjän kielen ja kulttuurin opetuksen lisääminen. Tällä tavalla saadaan luotua venäläisiin syvempiä asiakassuhteita, jotka takaisivat sen että he myös jatkossakin kävisivät täällä ostoksilla.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmänä on laadullinen tutkimus. Tutkimuksessani keskityn venäläisten ostoskäyttäytymiseen haastatteluaineiston ja teorian perusteella.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin haastatteluilla puolistrukturoitua haastattelulomaketta käyttäen. Teoreettinen tutkimusaineisto on koottu kirjallisuuden, Internet-lähteiden ja lehtiartikkeleiden avulla. Haastatteluihin osallistui 19 ostosmatkailijaa ja kuusi paikallista yritystä.
Tutkimustulosten mukaan Kemi-Tornio-alueella käyvät ostosmatkailijat ovat 41–60 –vuotiaita niin nais- kuin miesvakiokävijöitä. Venäläisten ostosmatkailijoiden käyntitiheydet ovat keskimäärin kerran viikossa tai kerran kuukaudessa. Suosituin kulkuväline on auto tai minibussi. He ovat tyytyväisiä paikallisten yritysten tarjontaan sekä valikoimaan ja erityisesti hyvään asiakaspalveluun. Heillä on vuosien saatossa muodostunut hyviä suhteita yrityksiin ja heillä on laaja tuttavapiiri Kemi-Tornio-alueella mikä osaltaan vaikuttaa siihen että he tulevat juuri tänne. Rajoittavina tekijöinä nousi esille verovapaan viennin painoraja, mikä vaikuttaa taas siihen kuinka useasti vierailevat Kemi-Tornio-alueella. Tax freellä ja invoice-kaupalla on myös merkitystä ostosten tekoon.
Parannusehdotukseni paikallisille yrityksille olisi venäjän kielen ja kulttuurin opetuksen lisääminen. Tällä tavalla saadaan luotua venäläisiin syvempiä asiakassuhteita, jotka takaisivat sen että he myös jatkossakin kävisivät täällä ostoksilla.