Ensimmäisen luokan oppilaiden tunnetaitojen vahvistaminen Lions Questin avulla
Nenonen, Riikka (2014)
Nenonen, Riikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401171472
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli vahvistaa ensimmäisen luokan oppi-laiden tunnetaitoja Lions Questiä käyttäen. Opetusmateriaalina käytin Vatupassi – materiaalia. Ohjasin kaksi tuntia Turvallinen ja myönteinen ryhmä osiosta ja kaikki neljä tuntia Tunteet osiosta elo-syyskuussa 2013
Lions Quest tunneille osallistui kuusi oppilasta, ja tunnit olivat heidän omassa luo-kassaan.
Lions Quest ohjelma opettaa lapsille ja nuorille elämänhallinnantaitoja. Ohjelmassa olennaista on säännönmukaisuus ja jatkuvuus. Keskeistä on kielteisen käyttäytymisen ennaltaehkäisy, eettisen ajattelun ja hyvän päätöksenteon vahvistaminen. Lions Quest ohjelma on hyvä työväline opetusmenetelmien monipuolistamiseen ja ryh-mäyttämiseen.
Näiden tuntien aikana oppilaat pääsivät harjoittelemaan tunnetaitojen lisäksi myös muita tärkeitä elämäntaitoja, kuten esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja empatiaa.
Tavoitteenani oli rohkaista heitä osallistumaan eri harjoitteisiin, kuitenkaan pakotta-matta ketään. Pyrin kannustamaan ujompia oppilaita kertomaan ajatuksiaan.
Teetin oppilaille pienimuotoisen kyselyn ennen kaikkien tuntien alkua, ja tuntien päättymisen jälkeen. Tarkoituksenani oli kartoittaa lähtötilanne oppilaiden tunteiden nimeämisen kyvystä ja tunnetaidoista.
Tuloksista selvisi, että Lions Quest tunnit vahvistavat oppilaiden sekä tunnetaitoja että tunteiden nimeämisen kykyä. Tuntien aikana he oppivat myös työskentelemään sekä pareittain että ryhmissä. Jaoin ryhmät ja parit aina sattumanvaraisesti, oppilaat työskentelivät melkein kaikissa harjoitteissa eri parin kanssa.
Lions Quest tunneille osallistui kuusi oppilasta, ja tunnit olivat heidän omassa luo-kassaan.
Lions Quest ohjelma opettaa lapsille ja nuorille elämänhallinnantaitoja. Ohjelmassa olennaista on säännönmukaisuus ja jatkuvuus. Keskeistä on kielteisen käyttäytymisen ennaltaehkäisy, eettisen ajattelun ja hyvän päätöksenteon vahvistaminen. Lions Quest ohjelma on hyvä työväline opetusmenetelmien monipuolistamiseen ja ryh-mäyttämiseen.
Näiden tuntien aikana oppilaat pääsivät harjoittelemaan tunnetaitojen lisäksi myös muita tärkeitä elämäntaitoja, kuten esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja empatiaa.
Tavoitteenani oli rohkaista heitä osallistumaan eri harjoitteisiin, kuitenkaan pakotta-matta ketään. Pyrin kannustamaan ujompia oppilaita kertomaan ajatuksiaan.
Teetin oppilaille pienimuotoisen kyselyn ennen kaikkien tuntien alkua, ja tuntien päättymisen jälkeen. Tarkoituksenani oli kartoittaa lähtötilanne oppilaiden tunteiden nimeämisen kyvystä ja tunnetaidoista.
Tuloksista selvisi, että Lions Quest tunnit vahvistavat oppilaiden sekä tunnetaitoja että tunteiden nimeämisen kykyä. Tuntien aikana he oppivat myös työskentelemään sekä pareittain että ryhmissä. Jaoin ryhmät ja parit aina sattumanvaraisesti, oppilaat työskentelivät melkein kaikissa harjoitteissa eri parin kanssa.