Helsingin matkailijamäärien ennakoiminen tulevaisuudentutkimuksen avulla
Pitkänen, Noora (2014)
Pitkänen, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161414
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ennakoida Helsingin matkailijamääriä tulevaisuudentutkimuksen avulla. Työssä selvitettiin Helsingin nykyiset markkinoinnin kohderyhmät sekä mitä ne mahdollisesti tulevat olemaan huomioon ottaen trendit ja Helsingin brändin. Matkailu on yksi tärkeimmistä elinkeinoista pääkaupunkiseudulla ja Helsingin kehitystä kaupunkikohteena on tärkeää edistää. Ennakoimalla tulevaisuutta voidaan mahdollisesti antaa tietoa siitä, mitä tulevaisuus on.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka teoreettisen viitekehyksen muodostavat tulevaisuudentutkimuksen määritelmät, kansainväliset trendit, kaupunkimatkailu ja sen erityispiirteet. Tutkimuksellinen osio sisältää tutkimussuunnitelman, tutkimusmenetelmien esittelyt, niistä saadut tulokset sekä johtopäätökset. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista analyysia ja asiantuntijahaastattelua. Laadullinen analyysi suoritettiin aineistojen ja tilastojen avulla. Aineistoissa käytettiin pääasiassa Internet-lähteitä, koska sitä kautta saatiin uusin tieto. Asiantuntijahaastatteluja piti alun perin olla vain yksi, mutta lopuksi niitä saatiin kaksi, joissa molemmat asiantuntijat vastasivat omaa työtä vastaaviin kysymyksiin.
Tulokset on jaettu kolmeen osaan laadullisen analyysin ja asiantuntijahaastattelujen perusteella. Johtopäätöksissä sidotaan saadut tulokset Helsingin tulevaisuuden näkymiin matkailijamäärien osalta. Tulokset paljastivat, että Helsingin yöpymiset ovat nousussa varsinkin Venäjältä ja Aasiasta, erityisesti Japanista. Helsinki on brändätty vahvuuksiensa mukaan ja strategia ottaa hyvin huomioon trendit ja brändin.
Johtopäätöksistä voidaan todeta, että yllättäviä muutoksia voi tulevaisuudessa olla tulossa, mikä voi vaikuttaa hyvinkin paljon Helsinkiin matkustaviin matkailijoihin. Kuitenkin todennäköisintä on, että venäläisten ja aasialaisten yöpymisten määrä kasvaa tulevaisuudessakin.
Helsingin kehittäminen on tärkeää niin paikallisten kuin matkailijoiden kannalta. Työn jatkotutkimusmahdollisuutena on toteuttaa delfoi-menetelmän avulla henkilökohtaiset asiantuntijahaastattelut matkailun tärkeimmiltä toimijoilta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka teoreettisen viitekehyksen muodostavat tulevaisuudentutkimuksen määritelmät, kansainväliset trendit, kaupunkimatkailu ja sen erityispiirteet. Tutkimuksellinen osio sisältää tutkimussuunnitelman, tutkimusmenetelmien esittelyt, niistä saadut tulokset sekä johtopäätökset. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista analyysia ja asiantuntijahaastattelua. Laadullinen analyysi suoritettiin aineistojen ja tilastojen avulla. Aineistoissa käytettiin pääasiassa Internet-lähteitä, koska sitä kautta saatiin uusin tieto. Asiantuntijahaastatteluja piti alun perin olla vain yksi, mutta lopuksi niitä saatiin kaksi, joissa molemmat asiantuntijat vastasivat omaa työtä vastaaviin kysymyksiin.
Tulokset on jaettu kolmeen osaan laadullisen analyysin ja asiantuntijahaastattelujen perusteella. Johtopäätöksissä sidotaan saadut tulokset Helsingin tulevaisuuden näkymiin matkailijamäärien osalta. Tulokset paljastivat, että Helsingin yöpymiset ovat nousussa varsinkin Venäjältä ja Aasiasta, erityisesti Japanista. Helsinki on brändätty vahvuuksiensa mukaan ja strategia ottaa hyvin huomioon trendit ja brändin.
Johtopäätöksistä voidaan todeta, että yllättäviä muutoksia voi tulevaisuudessa olla tulossa, mikä voi vaikuttaa hyvinkin paljon Helsinkiin matkustaviin matkailijoihin. Kuitenkin todennäköisintä on, että venäläisten ja aasialaisten yöpymisten määrä kasvaa tulevaisuudessakin.
Helsingin kehittäminen on tärkeää niin paikallisten kuin matkailijoiden kannalta. Työn jatkotutkimusmahdollisuutena on toteuttaa delfoi-menetelmän avulla henkilökohtaiset asiantuntijahaastattelut matkailun tärkeimmiltä toimijoilta.