Ammatillisen opetuksen virtauttaminen : Lean –menetelmien hyödyntäminen opetuksen järjestämisessä
Ropponen, Jouni (2014)
Ropponen, Jouni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401161409
Tiivistelmä
Lean –prosessinjohtaminen on monille tuttua etenkin autoteollisuudesta, jossa Toyota on
kehittänyt ja harjoittanut sitä pisimpään. Autoteollisuudesta Lean –periaatteet ja menetelmät ovat
levinneet muillekin aloille, kuten esimerkiksi pikaruokapalveluihin, Subway ja McDonalds
tunnetuimpina Leanin soveltajina.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia voidaanko Lean –prosessinjohtamisessa käytettyjä periaatteita
ja käytäntöjä hyödyntää myös ammatillisen perusopetuksen järjestämisessä. Tavoitteena oli löytää
toimintatapoja, joilla ammatillisesta perusopetuksesta voitaisiin luoda opetusjärestelmä, jossa
oppilaalla on enemmän mahdollisuuksia itsenäisiin opintopolkuihin. Itsenäiset opintopolut antavat
oppilaalle mahdollisuuden mukauttaa sekä opetusta että opintoaikaa vastaamaan oppilaan kykyjä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka teoreettisena taustana opinnäytetyö käsittelee Lean
–johtamisen kirjallisuutta sekä artikkeleita, joissa on pohdittu Leanin soveltamista opetuksen
järjestämiseen. Lisäksi opinnäytetyössä perehdytään myös massaräätälöintiin ja imuohjaukseen.
Opinnäytetyö esittelee työn tuloksena periaatteita sekä modulointimalleja, joilla henkilökohtaiset
opintopolut ovat oppilaalle mahdollisia ja riittävän kustannustehokkaita, jotta opetuksen järjestäjän
kustannukset pysyvät kohtuullisina.
kehittänyt ja harjoittanut sitä pisimpään. Autoteollisuudesta Lean –periaatteet ja menetelmät ovat
levinneet muillekin aloille, kuten esimerkiksi pikaruokapalveluihin, Subway ja McDonalds
tunnetuimpina Leanin soveltajina.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia voidaanko Lean –prosessinjohtamisessa käytettyjä periaatteita
ja käytäntöjä hyödyntää myös ammatillisen perusopetuksen järjestämisessä. Tavoitteena oli löytää
toimintatapoja, joilla ammatillisesta perusopetuksesta voitaisiin luoda opetusjärestelmä, jossa
oppilaalla on enemmän mahdollisuuksia itsenäisiin opintopolkuihin. Itsenäiset opintopolut antavat
oppilaalle mahdollisuuden mukauttaa sekä opetusta että opintoaikaa vastaamaan oppilaan kykyjä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka teoreettisena taustana opinnäytetyö käsittelee Lean
–johtamisen kirjallisuutta sekä artikkeleita, joissa on pohdittu Leanin soveltamista opetuksen
järjestämiseen. Lisäksi opinnäytetyössä perehdytään myös massaräätälöintiin ja imuohjaukseen.
Opinnäytetyö esittelee työn tuloksena periaatteita sekä modulointimalleja, joilla henkilökohtaiset
opintopolut ovat oppilaalle mahdollisia ja riittävän kustannustehokkaita, jotta opetuksen järjestäjän
kustannukset pysyvät kohtuullisina.